Un sector que marxa a tota velocitat

Els ingressos del mercat dels videojocs, superant totes les expectatives, ja han arribat als 109.000 milions de dòlars. Espanya ocupa el vuitè lloc en el rànquing mundial, amb Barcelona i Madrid com a grans pols d'atracció.

4
Es llegeix en minuts
RUTH S. CONTRERAS ESPINOSA. Professora a la UVic-Universitat Central de Catalunya

El mercat dels videojocs ha superat aquest any totes les expectatives amb un total d'ingressos de 109.000 milions de dòlars. Aquest creixement es deu als beneficis generats per companyies com Tencent, Sony, Activision Blizzard, Microsoft, Apple, EA, Net­Ease, Google, Bandai Namco i Nintendo. La seva classificació com les millors companyies de videojocs, i la seva situació al Top 10, es basa en l'anàlisi dels informes financers publicats anualment. D'aquesta forma, van representar el 54% del total del mercat mundial, percentatge que il·lustra clarament la consolidació de la indústria. Part d'aquest creixement es deu a més a noves associacions, fu­sions i adquisicions a tot el món -és el cas de King per Activision Blizzard-, i a un creixement orgànic representat per empreses líders en el mercat.

Les companyies no només busquen constantment noves formes d'atraure i entretenir els consumidors, sinó que també busquen liderar el camí de la innovació en els models de negocis. La relació del jugador amb els productes ha can­viat, s'ha incrementat i continuarà amb una evolució ascendent en termes d'interacció, participació i ús. La majoria dels jocs actualment ofereixen possibilitats d'entreteniment en tres nivells: jugar, veure i crear. Atenen a més una àmplia varie­tat d'interessos, i això incorpora el lean-back (visualització de contingut proporcionat amb escenes de joc professional), el lean-forward (joc intens o casual) o la creació de contingut únic i compartit (on-demand i streaming en directe). El resultat és que els consumidors inverteixen cada vegada més temps en aquests productes i els continguts professionals a què accedeixen els jugadors atrauen nous gamers.

Espanya representa un mercat important en la indústria del videojoc, en què ocupa el vuitè lloc a nivell mundial pel que fa a ingressos, i el quart a nivell europeu. La Xina ocupa el primer lloc i al davant també hi ha països com Alemanya, el Regne Unit i França, amb una facturació superior a la d'Espanya. El llibre blanc del Desenvolupament Espanyol de Videojocs estableix que el sector del videojoc va facturar el 2016 un total de 617 milions d'euros, un 21% més que el 2015, i va incrementar la seva plantilla un 22%, amb 5.440 professionals. Catalunya i la Comunitat de Madrid segueixen sent els principals pols, i agrupen respectivament el 28% i el 27% d'empreses i estudis de desenvolupament.

Fase de consolidació

L'Associació Espanyola d'Empreses Productores i Desenvolupadores de Videojocs i Software d'Entreteniment (DEV) considera que la indústria espanyola ha entrat en una fase de «consolidació». Es compon de 450 empreses i estudis i hi ha al voltant de 130 estudis a l'espera de constituir-se com a entitat legal. Tot i que les dades del 2016 han detectat 90 empreses en situació d'inactivitat, que la majoria d'empreses són micropimes i que un quart encara no factura, es preveu que la tendència al redimensionament del sector continuï.

Però encara hi ha mesures pendents d'adoptar perquè la indústria segueixi creixent. «Molts creadors, bones idees, talent jove i preparat, però amb una falta crònica d'un ecosistema de suport: finançament, inversors, publishers, fiscalitat, mentoring, visibilitat i reconeixement», explica Emanuele Carisio, consultor i secretari tècnic de DEV. Afortunadament, sorgeixen iniciatives de suport i «el videojoc, com a negoci i fenomen cultural i social, és encara jove, en continu moviment i capaç de generar constantment noves oportunitats i vetes d'explotació».

Les professions que està demanant la indústria del joc són molt diverses. Entre aquestes hi podem trobar perfils com game designer, UX designer, programador (developer), animador i artista, enginyer d'àudio (game composer), escriptor, localitzador, tester, productor, gerent de màrqueting, analista de mercat o representant de vendes. Són necessaris nous perfils i molts d'aquests perfils estan lligats a una sèrie de desen­volupaments produïts en els últims anys, i que toquen diferents aspectes i tecnologies.

Notícies relacionades

Des del 2014, per exemple, els perfils especia­litzats per treballar amb realitat augmentada i realitat virtual (AR/VR) no han fet més que créixer. Només cal veure les ofertes publicades per espais com Game Jobs per comprovar la seva demanda a Espanya, però també a altres llocs del món. L'empresa de recerca de feina Indeed assegura que l'increment a nivell mundial de llocs de treball en la indústria és de més del 400%, mentre que les recerques de feines relacionades amb videojocs i realitat augmentada i realitat vir­tual experimenten una pujada del 1.500%. Encara que són poques les empreses que se centren específicament en aquest mercat, s'espera un creixement, i és per això que aquests nous perfils són buscats per editors tradicionals i per empreses de tecnologia que volen experimentar amb realitat augmentada i virtual. Per una altra banda, el creixement d'ocupació per als llocs de treball en e-Sports es xifra en més del 40%. En conclusió, podem dir que el mercat de treball està evolu­cionant i això reflecteix la naturalesa canviant de la indústria del videojoc.

La indústria es mou a tota velocitat. Amb dispositius mòbils cada vegada més potents i amb milions d'usuaris jugant cada vegada més temps, seria absurd pensar que els jocs mòbils AAA no seran una tendència en els pròxims anys. Finalment, la presència d'arenes de e-Sports a la conferència de Microsoft ha sigut un missatge alt i clar que mostra la importància de l'esfera competitiva per a la indústria i per als jugadors. D'aquí unes setmanes ho confirmarem a la Barcelona Games World 2017.

Temes:

Videojocs +Valor