mobilitat sostenible

Madrid ampliarà més de 45 km els carrils bus

El caràcter d'aquesta mesura és provisional, tot i que s'estudiarà la permanència definitiva d'alguns d'aquests trams d'acord amb el seu funcionament

zentauroepp53487292 mascarillas200521133632

zentauroepp53487292 mascarillas200521133632 / JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Europa Press

L’Ajuntament de Madrid ampliarà els carrils bus de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) en 45,321 quilòmetres, això és un 30,63% de nous espais per a l’autobús, i es durà a terme tant dins com fora de la M-30.

Tot això dins d’una «necessària adaptació a conseqüència de la pandèmia del coronavirus» on es vol afavorir la mobilitat sostenible. «La situació actual accelera els terminis i estableix la urgència per garantir mobilitat sostenible», ha avançat l’alcalde, José Luis Martínez-Almeida, durant la presentació del projecte a la plaça de Juan Zorrilla.

D’aquests nous carrils bus, 8.577 quilòmetres seran dins de la M30, i d’exteriors seran 17.798 quilòmetres. En els nous desenvolupaments urbans (PAUS) seran 17.798 quilòmetres.

Aquests nous carrils bus tenen caràcter provisional i serviran per a les actuacions posteriors en aquesta matèria, ja que una part significativa passarà a formar part de la xarxa de forma definitiva «segons els resultats que donin la seva posada en servei».

El pes dels nous 45 quilòmetres de carrils bus representen 136 quilòmetres en longitud de les línies d’EMT, un 8% de les longituds de línies afectades. Suposa augmentar 32.000 places més al dia en els autobusos.

Almeida ha reiterat, a més, el seu «compromís de continuar amb l’ampliació de BiciMAD, renovació de les bicicletes» i un «programa de reordenació de l’espai públic, que permetrà la utilització del vehicle privat».

Les noves línies

En les pròximes setmanes s’aniran senyalitzant els 45 quilòmetres addicionals de carrils exclusius per a l’ús d’autobusos municipals i taxis, ubicats en un total de 37 vies pertanyents a 15 districtes de Madrid: Chamberí, Hortaleza, Pueblo Nuevo, Chamartín, Ciudad Lineal, San Blas-Canillejas, Retiro, Centro, Arganzuela, Moratalaz, Carabanchel, Usera, Puente de Vallecas, Villa de Vallecas i Fuencarral-El Pardo.

El total de línies de l’EMT que discorreran pels nous carrils projectats ascendeix a 79, és a dir, un 37% de la totalitat de la xarxa d’autobusos municipals.

Aquestes són les línies diürnes: 3 - 4 - 6 - 7- 8 - 9 - 10 - 14 - 17 - 18 - 20 - 23 - 24 - 26 - 28 - 30 - 32 - 35 - 37 - 38 - 41 - 43 - 45 - 47 - 48 - 55 - 60 - 62 - 70 - 71 - 72 - 73 - 78 - 81 - 102 - 103 - 105 - 106 - 109 - 108 -112 - 118 - 120 - 134 - 140 - 142 - 144 - 145 - 148 -* 149 - 150 - 153 - 155 - 159 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 178 - 247 - 310 - C1 - C2 - E1 - E2 - E4 - T31 i T61. Per la seva banda, les línies de ‘búhos’ que utilitzaran els nous trams de carrils són: N1 - N2 - N3 - N6 - N7 - N9 - N16 - N17 i N23.

L’avinguda de la Institución Libre de Enseñanza, al districte de San Blas-Canillejas, serà la que comptarà amb més quilometratge en la projecció feta per l’Ajuntament i disposarà d’un total de 5 quilòmetres de carril bus des de la plaça d’Alsacia fins al carrer Alcalá en tots dos sentits, una de les novetats més importants que contempla aquest pla.

També l’avinguda de la Peseta, a Carabanchel, tindrà un futur carril de 3,3 quilòmetres repartit en diversos trams del seu traçat, així com l’avinguda d’Entrevías, a Puente de Vallecas, amb els seus 3,3 quilòmetres de via reservada per a bus. El carrer López de Hoyos és una altra de les vies incloses en el projecte (2,5 quilòmetres nous), tant en sentit Hortaleza com en sentit Principe de Vergara, incloent-hi així diversos districtes.

Notícies relacionades

Les necessitats i l’especial traçat viari, concretament al districte de Fuencarral-El Pardo, permetran crear fins a 11,7 quilòmetres en vies àmplies com l’avinguda Camino de Santiago, avinguda Niceto Alcalá-Zamora o avinguda Francisco Pi i Margall, entre d’altres. És el districte madrileny que guanyarà el quilometratge addicional més gran de carrils bus, segons les previsions municipals.