El conflicte del Pròxim Orient

Hamàs assegura tenir "garanties" del final de la guerra després de l’acord amb Israel

Les dues parts pacten implementar la primera fase del pla de Trump, que inclou l’alliberament dels ostatges israelians a canvi d’un alto el foc i l’excarceració de 2.000 presos palestins

Es preveu que els captius surtin de Gaza 72 hores després de la ratificació del Govern hebreu

Les tropes de Netanyahu continuaran ocupant de moment el 53% de l’enclavament palestí

Hamàs assegura tenir "garanties" del final de la guerra després de l’acord amb Israel
4
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

Dos anys i dos dies després que comencés la devastadora guerra a Gaza, iniciada amb l’atac de Hamàs sobre el sud d’Israel, l’esperança torna a sorgir a la regió. Israel i Hamàs van arribar dijous a la matinada a un acord per segellar un alto el foc i implementar la primera fase del pla de Donald Trump per posar fi a la contesa. Una primera fase que inclou l’alliberament dels ostatges israelians a canvi d’un replegament parcial de les tropes israelianes a l’enclavament, l’entrada d’ajuda humanitària i l’alliberament d’uns 2.000 presos palestins. El líder de la delegació negociadora de Hamàs, Jalil al-Haya, va assegurar ahir haver rebut garanties per part dels mediadors del conflicte (Estats Units, Qatar, Egipte i Turquia) que la "guerra ha acabat per complet" a Gaza.

L’acord va provocar celebracions a Gaza i a Israel, dues societats exhaustes per la guerra però conscients que a la pau auspiciada per Trump encara li queden esculls per poder materialitzar-se.

L’entesa va ser anunciada pel líder nord-americà només un dia abans que es conegui el guanyador del premi Nobel de la pau que ambiciona el republicà. "Estic molt orgullós d’anunciar que Israel i Hamàs han firmat la primera fase del nostre pla de pau", va escriure a Truth Social. El president dels Estats Units ho va descriure com "un primer pas per a una pau sòlida, duradora i prolongada" i va dir que "totes les parts seran tractades de manera justa". D’acord amb la premsa israeliana, tant els EUA com Qatar garantiran que les hostilitats no es reprenen després que es completi la primera fase de l’acord, en la qual Hamàs es desprendrà de l’única carta que li queda en la negociació: els ostatges israelians. "Beneïts siguin els que fan la pau", va remarcar Trump en el seu missatge. Hores abans havia anunciat la seva disposició a viatjar a la regió aquest cap de setmana.

Hamàs assegura tenir "garanties" del final de la guerra després de l’acord amb Israel | BELAL ABU AMER / APA / EUROPA PRESS /

La bona nova no va trigar a desencadenar les celebracions a Gaza, arrasada per la fam, la mort i la massiva destrucció israeliana. Molts ho van celebrar amb càntics i balls. "Gràcies a Déu per l’alto el foc i el final de la massacre", va afirmar Abdul Majed Abd Rabbo a la ciutat del sud de Khan Yunis, on, no obstant, van continuar caient algunes bombes israelianes, segons el mitjà Al-Jazeera.

També a Tel-Aviv i altres ciutats israelianes va sorgir l’eufòria davant l’imminent alliberament de la vintena d’ostatges que segueixen amb vida. "Moltes gràcies, president Trump. Li donem les gràcies perquè els nostres fills no haguessin tornat sense la seva ajuda", va assegurar Hatan Angrest, que té un fill, Matan, que segueix a la Franja, des de la plaça dels Ostatges a Tel-Aviv, l’epicentre de les protestes per demandar l’alliberament dels captius. Està previst que els ostatges surtin de Gaza en les 72 hores posteriors a la ratificació de l’acord per part del Govern israelià. La reunió va començar ahir a la tarda i al tancament d’aquesta edició no s’havia acabat, però no s’esperaven sorpreses, si bé l’extrema dreta havia dit que no li donarà suport. Trump va indicar després que sortiran de Gaza "dilluns o dimarts".

Líder de Fatah exclòs

A canvi, Israel posarà en llibertat 250 palestins condemnats a cadena perpètua i 1.700 detinguts sense càrrecs a Gaza durant aquests dos anys. Un portaveu israelià va declarar durant la jornada que en la llista dels excarcerats no hi haurà Marwan Barghouti, que va ser líder del braç armat de Fatah al-Islam durant la segona intifada i fa 23 anys que està a la presó, condemnat per planificar l’assassinat de cinc israelians. Considerat per alguns com "el Mandela palestí", Barghouti és una de les poques figures de consens en la societat palestina respectadaper totes les faccions i amb el potencial de reactivar el moviment nacional palestí, aixafat a consciència per Israel. Aquest portaveu va anunciar, a més, que l’Estat jueu no tornarà els cossos de l’exlíder de Hamàs, Yahya Sinwar, arquitecte dels atacs del 7 d’octubre del 2023, ni del seu germà, Mohamed Sinwar. Altres fonts han assenyalat que les negociacions sobre la llista de presoners continuen.

Benjamin Netanyahu va tenir unes paraules d’agraïment per a Trump, que s’està emportant tota la glòria, malgrat que han sigut Qatar i Egipte els països que han portat el pes de la mediació aquests dos anys. "Aquest és un gran dia per a Israel", va dir el primer ministre israelià, sobre el qual pesa una ordre d’arrest de la justícia internacional per crims de guerra i crims contra la humanitat. "Amb l’ajuda de Déu, seguirem junts fins aconseguir els nostres objectius i expandir la pau amb els nostres veïns", va remarcar.

Notícies relacionades

Hamàs també va mostrar la seva satisfacció amb l’acord a l’afirmar que inclou tant l’intercanvi de presoners com la retirada israeliana de Gaza. De moment serà parcial. Les tropes de Netanyahu continuaran ocupant el 53% de Gaza, segons un dels seus portaveus. "Afirmem que els sacrificis del nostre poble no seran en va i que mantenim el nostre compromís per no abandonar mai els drets nacionals del nostre poble fins aconseguir la llibertat, la independència i l’autodeterminació", van afirmar els islamistes en un comunicat.

La proposta de la Casa Blanca contempla deixar Gaza en mans d’un comitè tecnocràtic i apolític palestí que s’encarregaria de gestionar els seus afers mundans. Però aquest comitè estaria subordinat a les decisions de l’anomenat "consell de pau", que estaria presidit per Trump.