Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: al seu despatx."L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
Fa 31 anys que està immers en la transformació urbana i ferroviària més gran de la capital catalana i actualment dirigeix l’empresa pública Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), integrada pels responsables del projecte urbanístic: Adif, el Ministeri de Transports, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat.
«La ciutat quedarà ben cosida en aquesta franja que sempre ha sigut la divisòria entre dos barris»
Les obres encara mantenen la incògnita de quan conclouran. ¿Avancen a bon ritme?
Avancen molt més de pressa del que sembla. La principal font de pressupost ve d’Adif i del Ministeri de Transports i tenen una potència enorme. No només és l’estació, és una operació molt complexa que tindrà més edificis d’usos terciaris. És com si construíssim una ciutat sencera com Martorell. Això no es fa en quatre dies ni en quatre anys.
¿En quin punt estan ara?
A l’estació s’està construint una primera fase, que és l’estructura de formigó, les vies del tren i les seves catenàries, i els elements d’electrificació. Ara els trens ja passen per dins de l’estació, però no es paren perquè falta l’arquitectura interior. Aquest any s’ha acabat de redactar el projecte, que licitarà i contractarà Adif. L’obra ferroviària estarà finalitzada a finals del 2026 o principis del 2027.
¿Amb quin pressupost compten?
Són unes obres pressupostades en 350 milions d’euros. Si ho fem en sis anys voldrà dir que cada mes, de mitjana, invertiríem cinc milions d’euros. Tindrem feina per a anys.
¿Hi ha una data oficial o aproximació de quan els passatgers podran començar a fer ús de l’estació?
Qui dirà quan s’obre l’estació serà el ministre de Transport del moment. I serà quan es pugui preveure un final segur perquè l’obra estarà avançada. Ara mateix, difícilment en menys de sis anys es pot fer. No dic que en sis anys obri l’estació, dic que es necessiten sis anys per fer les obres. Hi ha una complexitat que ens fa preveure que abans del 2031 o del 2032 és impossible que això estigui a punt, sempre que tot vagi bé, funcionant com un rellotge.
Si per a l’estació són necessaris sis anys d’obres, ¿el gran parc lineal serà molt més?
És una obra que necessitarà temps.
Fa anys que els promotors privats esperen poder començar a construir hotels, i alguns tenen sòl comprat des de fa més d’una dècada. Tot i que encara no tenen llicència per edificar, ¿existeixen ja negociacions avançades o interessos confirmats?
Primer es configura el territori. És una gestió que requereix uns projectes urbanístics i de reparcel·lació a partir dels quals un promotor pot elaborar el seu projecte demanant una llicència per començar a fer les obres. Però això també requereix els seus tràmits.
¿Quan creu que podrien construir? ¿Abans del 2032?
Primer és l’estació, després la urbanització de l’entorn i llavors aniran apareixent els edificis de tot tipus.
¿Com canviarà la Sagrera la relació de Barcelona amb el seu eix nord? ¿Parlarem d’un nou centre de la ciutat?
La Sagrera, com a principal estació d’alta velocitat, serà un nucli d’altíssima connectivitat. Com haurà evolucionat la ciutat, si serà un nou centre... És difícil de pronosticar, són futurs a mitjà i llarg termini. L’evolució depèn de molts altres paràmetres, com de la demografia i l’economia. El que sí que hi haurà és una ciutat que quedarà ben cosida en aquesta franja –entre els barris de Sant Martí i la Sagrera– que sempre ha sigut divisòria. Barcelona no només guanyarà un parc, sinó també connectivitat interna i externa.
¿Com es preveu que la transformació de la Sagrera afecti el preu de la vivenda i la vida al barri? ¿Existeix algun pla per evitar processos de gentrificació?
Som encara a mig camí. És molt difícil de preveure què passarà. Evidentment aquesta transformació no es fa amb voluntat de perjudicar ningú, ni hi ha un pla de gentrificar ningú. És un projecte gegant de foment del transport públic. Estem parlant de 160 hectàrees d’actuació en els quals viu molt poca gent. És un lloc on vindrà a viure gent, no se’ls farà fora.
Dirigeix un projecte que ha passat per diverses crisis i governs. Fa 31 anys que hi treballa. ¿Què l’ha motivat a mantenir-se implicat en un procés tan llarg?
De la meva vida professional és el meu projecte principal. Tinc 66 anys, podria haver-me jubilat i no ho he fet. Quan vaig començar amb el projecte tenia l’edat que tenen ara els meus fills, així que estem parlant d’una generació.
Notícies relacionades¿Com imagina el moment en què, per fi, arribi el primer tren amb passatgers a la Sagrera?
Serà un d’aquells dies en què dius: "Hem aconseguit una fita important pel que fa a país».
- La torre de la Sagrada Família que va veure Gaudí fa 100 anys
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Salut mental ¿Atendre el teu fill o deixar-lo plorar? Rafa Guerrero, psicoterapeuta, aclareix els dubtes: «És una aberració...»
- Nadia Comaneci: "Em van posar un 10, però sempre vaig pensar que ho podria haver fet millor"
- Espanya va edificar el 2024 només un 14% dels pisos que necessita
- L’èxit de dues campiones del món Jenni i Esther conquisten Amèrica
- EL PARTIT DE L’RCDE STADIUM L’Espanyol s’agafa a Dmitrovic per sumar una soferta victòria
- Els blancs, a la deriva La crisi del Madrid: "A Xabi se li ha posat cara de Rafa Benítez"
- Un tècnic en alça El deixeble de Pep que n’ha après ràpid
- CHAMPIONS LEAGUE El retorn a Stamford Bridge
