INFRAESTRUCTURES A TURQUIA

Erdogan inaugura la seva enèsima obra faraònica: un túnel sota el Bòsfor

El que s'ha recaptat en peatges fins a final d'any anirà destinat a "les famílies dels màrtirs" turcs

El nou túnel es podrà usar fins i tot com a búnquer en cas de necessitat

2
Es llegeix en minuts
Javier Triana
Javier Triana

Periodista

ver +

Europa i Àsia ja compten amb connexió per carretera subterrània. El túnel Euràsia va ser inaugurat ahir a Istanbul, amb l’esperança que contribueixi a descongestionar el dens trànsit que afligeix la ciutat del Bòsfor. Es tracta de l’última gran obra de l’era Erdogan, decidit a tornar a Turquia part de l’esplendor perduda amb la caiguda de l’Imperi Otomà.

En una multitudinària cerimònia, el mateix president turc, Recep Tayyip Erdogan, va ser l’encarregat d’inaugurar la infraestructura, dissenyada «per resistir terratrèmols i tsunamis i que pot usar-se fins i tot com a búnquer, si calgués», segons la premsa local.

«Deixem enrere les notícies de viatges en vaixell suspesos pel mal temps. El túnel Euràsia permet que la gent transiti entre els dos costats, europeu i asiàtic, sense ser afectada per les condicions meteorològiques», va assenyalar Erdogan. Així mateix, el mandatari va anunciar que el que s’ha recaptat fins a final d’any del peatge de trànsit (que es cobra de forma electrònica i costa poc més d’un euro) «serà ofert a les famílies dels màrtirs», la manera preferida d’Ankara de referir-se als morts en atemptats.

Per la seva part, el primer ministre turc, Binali Yildirim, va alabar el cap de l’Estat amb una referència històrica: «Quan el sultà Mehmet El Conquistador estava conquistant Istanbul, els vaixells es van portar sobre la terra. Avui, el seu nét, Recep Tayyip Erdogan, i els seus amics estan fent passar cotxes i trens sota el mar. Estem obrint el túnel més profund del món».

El túnel compta amb dos nivells, un per a cada direcció, i cadascun  té dos carrils. Les obres van començar el 2011 i han tingut un cost total d’uns 1.150 milions d’euros. La infraestructura té 14,6 quilòmetres de llarg, dels quals 5,4 són de túnel i 3,3 són subterranis, a una profunditat que supera els 106 metres. Els responsables del projecte asseguren que uns 100.000 vehicles lleugers al dia usaran el túnel i que, segons els seus càlculs, servirà per reduir el temps de desplaçament per al mateix trajecte en hora punta de 100 a 15 minuts. D’aquesta manera, asseguren, es reduiran el consum de combustible i les emissions de gasos contaminants.

Notícies relacionades

L’octubre del 2013, Turquia va obrir el túnel ferroviari del Marmaray (un joc de paraules entre el mar de Màrmara i la paraula turca per a rail), un tren subterrani que connecta les ribes europea i asiàtica de la ciutat sota les aigües del Bòsfor. I el mes d’agost passat, Erdogan va inaugurar una altra de les seves obres faraòniques: el tercer pont sobre l’estret, que va anomenar Sultà Selim El Valent, en honor a l’esmentat sultà, que va expandir els dominis de l’Imperi Otomà i va aconseguir el títol de califa de l’islam.

EL TERCER AEROPORT

Entre altres megaprojectes impulsats per Erdogan hi ha el tercer aeroport d’Istanbul, la creació d’un canal artificial entre el mar de Màrmara i el mar Negre per alleugerir el Bòsfor de trànsit marítim (un controvertit projecte anomenat Canal Istanbul situat a l’oest de la ciutat), a més d’un pont a l’estret dels Dardanels, la cerimònia de posada de la primera pedra del qual està prevista per al 2018. Yildirim també va anunciar que el tercer aeroport serà inaugurat, «si Déu vol», el 26 de febrer de 2018.