carrera cap a la casa blanca

Un de cada tres tuits a favor de Trump el fan robots (i un de cada cinc a favor de Clinton)

Un estudi ha revelat milions de comptes falsos que disparen més de 50 missatges al dia a favor del candidat republicà

2
Es llegeix en minuts
MARCEL CARRASCO / BARCELONA

En la cursa a la Casa Blanca, Donald Trump és el candidat que més presumeix dels seus èxits a les xarxes socials. Es congratula de ser el més popular i el que té més seguidors. Bona part dels adeptes de la seva campanya han sigut conquistats per la força de les seves etiquetes a Twitter, com la famosa #AmericaFirst (Amèrica primer).

Els electors es recolzen en la popularitat d’aquests tuits per defensar el seu candidat, per debatre i fins i tot per decidir el seu vot. La conclusió sobre qui guanya o qui perd un cara a cara entre els candidats també es deu, en gran mesura, al triomf a les xarxes.

Trump va ser proclamat a Twitter com el gran vencedor del primer debat presidencial,  el 26 de setembre. Però un equip de la Universitat d’Oxford (Regne Unit) revela que una terçera part (el 33%) dels tuits de suport a Trump a Twitter no són realitzats per usuaris de carn i ossos, sinó per robots programats. Hillary Clinton també compta amb aquesta ajuda no humana, tot i que en menor mesura (22%).

Els investigadors, liderats pel professor Philip Howard, han descobert un exèrcit de programes informàtics dissenyats per generar continguts favorables a Trump i que intenten actuar com si fossin humans. Durant el primer debat, el trànsit a favor de Trump va ser el doble del que recolzava Clinton. Es van registrar gairebé dos milions de tuits favorables a Trump i només uns 613.000 recolzant Clinton.

ELS ROBOTS

Aquests programes són sofisticats, capaços d’interactuar amb usuaris reals a les xarxes socials. Subministren notícies i informacions i alguns fins i tot poden respondre certes preguntes d’usuaris reals.

L’equip d’Oxford va analitzar més de nou milions de tuits del dia del primer debat i dels tres dies següents i va veure que alguns comptes van enviar més de 50 tuits al dia. «La majoria dels usuaris de Twitter no publiquen aquesta quantitat», diu Howard. A més, els comptes robot no solen tenir foto de perfil ni nom d’usuari i, quan en tenen, coincideixen amb els d’altres comptes. Solen seguir més gent de la que els segueixen, ja que no tenen amics reals.

Els comptes robot sempre parlen del mateix tema, estan actius  tot el dia i tuitegen sense parar.

Notícies relacionades

També solen enviar la mateixa resposta a milers d’usuaris. «No sabem qui els ha posat en marxa, si els responsables de les campanyes o simpatitzants dels candidats», explica Howard.

La finalitat dels tuits falsos és reforçar el missatge dels candidats a través de converses que no són reals, per generar debat, crear opinió i guanyar vots. I no falta qui denunciar que amb això es dóna una magnitud de popularitat i acceptació falsa a aquests missatges. En tot cas, l’ús cada vegada més gran de robots a les campanyes d’internet és una tendència que sembla haver arribat per quedar-se.