crònica des de Xarm al-Xeikh // KIM Amor

Turistes en 'topless' al conservador Egipte

2
Es llegeix en minuts
KIM Amor

La localitat egípcia de Xarm al-Xeikh actua com un imant per als turistes del nord d'Europa àvids de sol. Atrets pels baixos preus, en un tancar i obrir d'ulls es planten amb vols xàrter en aquest oasi banyat pel mar Roig, situat a la punta sud de la desèrtica península del Sinaí. Passen el dia a les piscines dels grans complexos hotelers, o a les platges, i quan es fa de nit es llancen als carrers a comprar i a disfrutar d'un bon sopar a la vora del mar, a la llum tènue de les espelmes o de la lluna plena.

Xarm, que és com se la coneix popularment a Egipte, respira Occident per tot arreu. Aquesta ciutat no té res a veure amb l'ambient conservador que es viu a la resta del país. Eltoplessde les turistes, escampades sobre la fina sorra o vora l'aigua dolça de les piscines, contrasta amb el vel islàmic que domina el paisatge urbà del Caire i Alexandria. Ningú diria que formen part del mateix país.

La localitat costanera mima el visitant. Està neta, ordenada i plena de jardins de cuidat disseny, una cosa impensable a la capital del país del Nil. El carrer de vianants Sultan Qutab i el del rei de Bahrain, situats a la cèntrica badia de Naama, són un autèntic formiguer a les nits. Llums de colors i anuncis de neó donen la benvinguda als estrangers, als quals s'ofereix restaurants de tota mena, bars de copes, joieries, comerços desouvenirsi modernes discoteques, com ara la Little Buda o Pachá. No gaire lluny s'aixeca el Sinaí Gran Casino, d'estil faraònic, i una mesquita. Tot un contrast. A un li fa la sensació que, a diferència del Caire, a Xarm, l'Alcorà es llegeix o es recita en la intimitat.

Els locals vomiten música occidental a tot volum. Els cambrers del restaurant Friday's, vestits amb samarretes de ratlles vermelles i blanques, es llancen a la pista de ball ben entrada la matinada. A la festa s'hi sumen part dels clients, la majoria turistes lleugeres de roba, de pell blanca envermellida pel sol i segellada de tatuatges. Amb una coreografia estudiada al mil.límetre, mouen el cos a ritme de Village People.

Notícies relacionades

Però Xarm no solament ofereix sol, platja i música disco sinó que també permet a l'estranger descobrir les belleses que amaga el fons marí. El mar Roig és famós pels seus rics coralls i els seus peixos de colors. És com una immensa peixera natural. Per ser testimoni del gran espectacle no fa falta ni tan sols enfundar-se la granota de bus. Només cal submergir el cap sota les aigües turqueses per quedar enlluernat. El colorit i la vida que habiten sota l'aigua contrasta amb les muntanyes àrides que envolten com gegants el centre vacacional.

Alguns turistes aprofiten l'estada per escapar-se un dia a la muntanya del Sinaí, que amb els seus 2.637 metres és la més alta d'Egipte. Aquí és on la Bíblia explica que Moisès va rebre de Déu les Taules de la Llei. A la falda de la muntanya s'hi aixeca l'impressionant monestir de Santa Caterina, del segle IV, on es guarda un tresor molt valuós: a la seva biblioteca s'hi conserven 3.500 vells manuscrits. De la pista de ball de Xarm a les centenàries cel.les monacals hi ha tan sols un parell d'hores en cotxe.