James Dean
El bonic cadàver ja té 60 anys
L'actor, que va morir el 30 de setembre de 1955, manté intacte el seu estatus com a fetitxe de la rebel·lia juvenil i l'ambigüitat sexual.

James Dean, en una de les seves fotos de dimensió galàctica.
La nit abans de partir-se el coll al volant del seu Porsche nou, un Spyder 550 al qual anomenava Petit bastard, James Dean li va anar a portar el seu gat a Elizabeth Taylor, perquè l'hi cuidés mentre ell anava a una carrera a Salinas, Califòrnia. No va tornar mai a recollir-lo. Del no-res -que en aquest cas va ser una cruïlla- li va sortir un Ford Tudor amb què va xocar abans d'acabar aixafat contra un pal de telègraf. Era el 30 de setembre de 1955 i no deixa de ser curiós que l'home que semblava arrossegar tempestats més que problemes, i que es movia als marges de l'estabilitat emocional i l'heterosexualitat, es va convertir en fetitxe de la contestació beat i de la rebel·lia juvenil precisament en un altre marge: el d'una solitària carretera de províncies.
Cada època fabrica els seus mites. I James Dean va deixar un cadàver de 24 anys en què es va mirar una generació que, després de la segona guerra mundial, s'estava inventant la identitat juvenil. Els diaris i els debats de l'època dedicaven aleshores les seves exclamacions a aquells fills de la prosperitat que allargaven la vida educativa a les high school i que es mostraven desobedients, sense nord i desdenyosos amb el puritanisme i la complaença dels seus pares. En el rock, d'arrels negres, hi van trobar sexe, malestar, alegria, dolor i fúria. I en el cine, un mite turmentat i solitari que portava texans i caçadora de cuir, que semblava escopir sobre els homes perfectes del somni americà i posseïa aquella amarga insolència que des d'aleshores ha marcat el motllo dels ídols juvenils.
¿Però qui hi havia darrere d'aquella cara ullerosa que feia perdre el seny a directors i companys a canvi d'interpretacions extremes? Segons explica Philippe Besson en el llibre que s'acaba de publicar Vive deprisa, bàsicament un nen orfe «que no va arribar mai a mitigar la seva pena». Fins als 9 anys, la vida de Dean va transcórrer plàcidament entre les faldilles de Mildred Dean, una dona intuïtiva i sense prejudis que havia percebut la pulsió artística del seu fill i, davant la sufocació de la família i el veïnat, l'havia apuntat a classes de claqué i violí. No només això: en les llargues tardes de l'estiu a Los Angeles, on la família, procedent de l'Oest Mitjà, s'havia establert, s'entretenien junts inventant trames i escenificant-les davant un públic imaginari. Aquell món, no obstant, es va desplegar quan Mildred va morir de càncer i el seu pare, un protèsic dental, el va enviar a viure amb els seus oncles a una granja a Indiana. Allà, explica Besson, Dean va viure dos episodis que el van marcar per sempre: el sacerdot del poble el va sotmetre a abusos sexuals i una mestra aficionada al teatre es va brindar a polir els seus dots interpretatius després de quedar pertorbada per la lluminositat i la violència amb què aquella criatura recitava poesia.
Als 18 anys, va tornar a Los Angeles amb el seu pare, que estava decidit a comprarli un futur com a advocat matriculant-lo a Dret. La decisió del noi, no obstant, era una altra: volia ser actor i, mentre ho aconseguia, va encadenar audicions, gresques, noies, feines que a penes li duraven una setmana i papers secundaris en telefilms. En aquell temps se'n va anar a viure a l'apartament del futur guionista Dennis Stock, amb qui va començar a endinsar-se en la complexitat de les relacions afectives i sexuals. Després es va deixar estimar pel publicista Rogers Brackett, que va facilitar amb contactes i ajuda econòmica la seva entrada a Nova York. Allà es va matricular a l'Actors Studio i va seguir disfrutant de la nit, el fetge, la velocitat -diuen que era capaç de conduir a 190 km/h pel centre de la ciutat en hora punta- i les relacions amb dones grans i amb nois als quals treia del llit quan es feia de dia.
El director Elia Kazan va llegir als seus ulls el desemparament infantil que necessitava per al personatge de Cal Trask a A l'est de l'Edèn i, després de l'èxit de la pel·lícula, Hollywood va investir una nova estrella amb unes rareses i uns capritxos que eren un malson per als directors i un regal per a la Warner i les revistes, que es van llepar els bigotis amb l'apassionat idil·li que va mantenir amb l'actriu Pier Angeli.
Novament va ser la seva aura fràgil i violenta la que va atraure Nicholas Ray, que estava buscant el repartiment per a Rebel sense causa, la pel·lícula que va portar tan lluny com li va permetre la censura la tensió sexual que emanava dels personatges que encarnaven Dean i Sal Mineo i que va acabar erigida en el manifest fundacional d'aquesta nova joventut l'exaltació de la qual no estava encara clar si acabaria en rebel·lió o destrossant-los. En el cas de Dean, el misteri el va resoldre un Ford Tudor sortit del no-res. Quan Rebel sense causa i Gegant es van estrenar, l'actor ja habitava al mateix cementiri d'Indiana on tantes vegades havia portat flors fresques a la tomba de la seva mare. Mentre els cucs feien la seva feina, Hollywood continuava la seva convertint-lo en una indústria que, 60 anys després, segueix sent fabulosa.
- Conducció Per aquest motiu hauràs de portar piles al cotxe a partir de l'any que ve
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Política local Els locals del Born hauran de tancar abans si fan soroll de nit
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- L'ADMIRACIÓ DEL FUTBOL MUNDIAL Ecos de l'Inter-Barcelona: "La millor semifinal de la història de la Champions; ningú volia que s'acabés"