Entendre-hi + amb la història

La nit més curta amb la història més llarga

Aquest any la revetlla de Sant Joan té més gust de festa que mai. Amb la pandèmia en retrocés, la gent té ganes de girar full. Les autoritats, no obstant, no les tenen totes i criden a la prudència. Res de nou sota la capa del sol.

La nit més curta amb la història més llarga

Arxiu Fotogràfic de Barcelona

3
Es llegeix en minuts
Xavier Carmaniu Mainadé
Xavier Carmaniu Mainadé

Historiador

ver +

Fins i tot més que en anys anteriors, aquest 2021 totes les informacions relacionades amb la revetlla de Sant Joan se centren en la prevenció i el control de la disbauxa. És comprensible tenint en compte la situació pandèmica que encara estem vivint, però si es fa l’esforç d’obviar la presència de la Covid, cal admetre que habitualment el focus es posa més en la part negativa que en la positiva d’una festa que les autoritats sempre han intentat controlar. El cert és que només ho han aconseguit parcialment perquè la celebració de la nit (gairebé) més curta de l’any sempre s’ha associat amb la disbauxa. Bé, dir «sempre» al parlar d’història és mentir, perquè totes les tradicions són inventades i tenen un origen. L’historiador Xavier Cazeneuve, un dels autors del llibre ‘La nit de Sant Joan a Barcelona’, explica que les primeres proves documentals de la celebració d’aquesta festa a la ciutat daten del segle XV. En aquella època el protagonisme era per als consellers municipals, que es passejaven a cavall pels carrers acompanyats d’un grup de músics mentre els canons de les muralles i de les galeres fondejades al port els saludaven amb salves.

Al segle XVII ja eren habituals les fogueres i la pirotècnia. Albert García Espuche, estudiós de la Barcelona de 1700, va descobrir que a les drogueries –que eren els comerços amb més varietat de productes de la ciutat de l’època– hi venien des de petards fins a coets. A part, en la documentació va detectar pràctiques sorprenents, com que es disparaven aquests coets d’un campanar contra un altre. A més, explica García Espuche que llavors els veïns ja es queixaven dels nens que tiraven petards massa sorollosos.

A poc a poc va anar creixent la percepció de perill i les noves autoritats borbòniques van intentar controlar la festa tot i que sense gaire èxit. El 1758 es van regular les fogueres i el 1820 es van prohibir. No només per Sant Joan sinó també per a les revetlles de Sant Pere i Sans Pau, també molt populars llavors. Va ser inútil. La gent va continuar celebrant la nit amb flames i pólvora. Malgrat el descontrol d’una festa d’aquelles característiques, Cazeneuve destaca que no hi solia haver disturbis ni incidents greus. I això no és poc en una ciutat com Barcelona, que s’ha guanyat el sobrenom de la Rosa de Foc.

A mitjans del segle XIX, amb el creixement de la ciutat, van proliferar les revetlles populars. Un dels principals punts de trobada dels grups era l’esplanada a la zona pròxima a la Ciutadella. Allà es menjava i ballava al so de l’orquestra. Sembla que és una de les raons per les quals, a l’hora d’urbanitzar la zona, la nova via va ser batejada com a passeig de Sant Joan. Un altre dels llocs que tenien molta tirada era la muntanya de Montjuïc, on hi havia llocs molt populars com la Font del Gat.

Notícies relacionades

Quan, arran de l’Exposició Universal de 1929 es va instal·lar la Font Màgica, la gent es va començar a concentrar en aquesta zona, tot i que en realitat a tots els carrers i barris hi havia festa. L’antropòleg Manuel Delgado assenyala que nenes i nens eren part crucial d’aquestes revetlles, perquè s’encarregaven de preparar les fogueres amb les fustes i mobles vells que anaven recollint. També assenyala que amb la desaparició de les criatures dels carrers, que abans eren el seu principal espai d’oci fora de l’horari escolar, la festa va perdre un dels seus principals engranatges per mantenir el pols vital que la convertia en allò que els estudiosos anomenen un espai de sociabilitat informal. O sigui, un lloc on divertir-se, passar-ho bé i qui sap si trobar l’amor.

A més, l’increment de la presència més gran del cotxe als carrers sumat a altres elements que afavorien que la gent es quedés a casa, com la televisió, van anar influint en la transformació d’una festa que ara ha traslladat el seu epicentre a les platges. Es pot dir, no obstant, que això tampoc és nou perquè el 24 de juny es considerava l’inici de la temporada de bany. Després de la nit de festa, la ciutadania barcelonina celebrava Sant Joan anant al mar. A finals del segle XIX la platja de Can Tunis era el lloc preferit per donar la benvinguda a l’estiu.

Falles, fogueres i cavalls