COM VA AVANÇAR EL PERIÓDICO
Educació confirma que a Catalunya el curs 2020-21 serà en part 'online'
Bargalló admet la necessitat de contractar més professors i reorganitzar els centres

zentauroepp52752781 manita200312132223 /
El Departament d’Educació preveu que el curs escolar 2020-21 combini l’educació presencial i a distància, com va avançar EL PERIÓDICO. L’objectiu és evitar que tots els alumnes coincideixin de cop als centres educatius.
Això obligarà a contractar més mestres i professors i a replantejar l’organització dels centres i els currículums. De fet, el pla de la conselleria és que els docents més vulnerables no tinguin contacte directe amb els alumnes, segons va revelar el conseller Josep Bargalló aquest dimecres en una reunió amb els sindicats.
Segons l’Intersindical-CSC, el dirigent va plantejar tres reptes: la preinscripció, l’obertura parcial de centres a partir de la fase 2 per a les tutories personalitzades i la preparació de la selectivitat, i el curs vinent.
Docents sense contacte directe amb els alumnes
Sobre aquest punt, Bargallo va dir, segons el sindicat, que «segur que en tot el curs no es tornaran a veure les aules amb el mateix nombre d’alumnes que hi ha ara» i que «alguns professionals no podran tenir contacte directe amb l’alumnat fins que hi hagi una vacuna».
Aquesta última afirmació es refereix a les persones d’entre 60 i 65 anys, embarassades, diabètics i personal amb malalties respiratòries o cardiovasculars. Aquests docents no tindran la baixa, sinó que formaran part de la plantilla dels centres, però continuaran fent treball telemàtic, sense tenir contacte directe amb els estudiants.
Regular el teletreball
Per al conseller, cal planificar el currículum sabent que la docència serà «híbrida», presencial i a través d’internet. S’hauran d’evitar les aglomeracions a les portes dels centres, replantejar tot l’aspecte pedagògic i organitzatiu dels centres, i arribar a acords de teletreball, un aspecte que ara no està regulat i està causant alguns problemes. També es contempla la possibilitat de tancar els centres d’alguna àrea concreta si es produeix un rebrot important.
Bargalló també va dir que caldrà abordar el transport escolar i el menjador, i va explicar que tot indica que hi haurà d’haver una aportació pressupostària addicional per contractar més personal. Caldrà esperar a veure quants diners arriben d’Europa i del Govern central per la crisi del coronavirus i quina part es pot destinar a l’educació, va afegir el conseller, segons el sindicat.
Falta d’informació d’Educació
El departament s’està plantejant dotar els centres educatius amb telèfons mòbils per ajudar la connectivitat segura dels docents i els alumnes. El sindicat es va queixar de la falta d’informació de la conselleria als seus treballadors, i per això va demanar un canvi organitzatiu. També va lamentar que les substitucions dels professors de baixa no es facin de forma normal.
«Aquesta gestió híbrida generarà disfuncions i una gestió complicada dels centres, serà necessari un augment del personal per garantir els drets dels treballadors i la qualitat de l’educació que s’ofereix als alumnes», assegura el comunicat sindical.
Neteja durant la preinscripció
Sobre la neteja i desinfecció dels centres durant la preinscripció, Bargalló va explicar que els contractes de neteja estan suspesos, però es poden reactivar per a qüestions concretes. Durant el procés de preinscripció, es farà una neteja completa diària i dues neteges de superfície durant el dia.
Hi haurà tres persones per cada centre: algú gestionant l’entrada, una persona per recollir documentació en paper, i una tercera per proporcionar la informació que faci falta.
Menjadors escolars
Notícies relacionadesBargalló també va dir que el pla de desescalada del Govern espanyol preveu que en la fase 1 es reobrin els centres perquè hi vagi el professorat, però Catalunya no l’aplicarà.
D’altra banda, la Intersindical-CSC critica que els compromisos que va adquirir el departament amb les empreses que presten serveis en l’educació no s’estan complint. Hi està havent ertos a les empreses que gestionen els menjadors, amb problemes de cobrament fins a finals d’abril. Els diners no estan arribant a les empreses i les resolucions de la conselleria no són definitives per a la inspecció de treball. Els treballadors no estan cobrant el cent per cent, com va assegurar Educació, denuncia el sindicat.
Calendari escolar Educació a Catalunya Catalunya Coronavirus a Catalunya Coronavirus Mares, pares i nens Josep Bargalló
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos