NOVA AVALUACIÓ D'ASPIRANTS Als ESTUDIS UNIVERSITARIS

La selectivitat supera 9 filtres per evitar pífies com les de l'any passat

Els exàmens intensifiquen en aquesta convocatòria els exercicis pràctics i de caràcter no memorístic

Un total de 31.000 alumnes se sotmetran des d'avui fins divendres a les proves a Catalunya

Diversos joves es matriculen per poder-se examinar de la prova de selectivitat al servei instal·lat a la seu de la secretaria general d’Universitats, ahir.

Diversos joves es matriculen per poder-se examinar de la prova de selectivitat al servei instal·lat a la seu de la secretaria general d’Universitats, ahir. / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ
BARCELONA

Malgrat que la Generalitat sempre ha mantingut que els errors apareguts en tres exàmens de selectivitat l'any passat van ser errades de caràcter tipogràfic (en els casos de Geografia i de Matemàtiques aplicades a les ciències socials), o bé fruit d'«una distracció humana» (el de Matemàtiques), la comissió coordinadora de les proves d'accés a la universitat ha decidit curar-se en salut per a aquesta convocatòria i ha sotmès cada un dels 28 exàmens de selectivitat a un estricte control de qualitat i seguretat. Les proves les han revisat des de professors d'institut i universitat fins a correctors lingüístics i especialistes independents de cada matèria. Han hagut de superar fins a nou filtres diferents. La intenció, admet el secretari del Consell Interuniversitari de Catalunya, Claudi Alsina, és evitar que hi hagi noves pífies.

«S'han revisat tots els protocols interns d'actuació, redacció i producció dels exàmens, així com els processos de seguiment de les proves, tant les escrites com les auditives. S'han introduït, a més a més, noves figures de control, com un cap per a cada àrea i un professor de secundària designat per la Conselleria d'Ensenyament en cada matèria», explica Alsina. Per als dies de realització de les proves -és a dir, per avui, demà i divendres- «s'ha habilitat també un protocol de comunicació entre els presidents dels diferents tribunals, perquè si algun d'ells detecta algun problema n'informi de manera immediata i s'adopti una mateixa solució a totes les aules d'examen», indica el responsable de les proves.

DEMOSTRAR QUE SÓN COMPETENTS / La selectivitat, a la qual el Ministeri d'Educació vol posar fi d'aquí tres anys (per substituir-la per la nova revàlida de final de batxillerat), intensifica aquest any a Catalunya l'avaluació per competències. «És una tendència per la qual s'està apostant des de ja fa un temps: que els estudiants demostrin en l'examen que saben aplicar els seus coneixements i que no es limitin tan sols a provar que han adquirit aquells coneixements», explica David Bueno, coordinador de les proves de Biologia, Física, Química, Ciències de la Terra. «De fet, en Biologia, on es va començar a introduir aquest criteri ja fa 10 anys, aquest any totes les preguntes ja són per competències», abunda el professor.

Després d'aquesta decisió, apunta Bueno, «es busca, de passada, modificar la manera com s'ensenya a les aules». «Sabem que la selectivitat condiciona l'últim tram, els mesos finals, del batxillerat i el fet que els alumnes la preparin basant-se en proves d'anys anteriors és una bona manera que també els professors es vagin familiaritzant amb aquesta metodologia docent», assenyala el professor de Genètica de la Universitat de Barcelona.

«És el que demana la societat: avaluar per competències. Evidentment, no s'han d'oblidar les qüestions memorístiques, però hem de començar a cobrir el lapse que hi ha entre la manera d'aprendre a les aules i el que després demanen les empreses», afegeix Anna Espasa, directora del programa de Psicopedagogia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

En la seva opinió, és positiu que proves com la selectivitat, «que fins ara anava fomentant un tipus d'avaluació sumativa o acumulativa», vagin sent substituïdes per avaluacions «que tinguin en compte els processos, en què hi hagi una retroalimentació entre professor i alumne». «No nego que sigui necessària una avaluació final, però aquesta no hauria de ser només acumulativa o memorística», objecta Espasa.

Notícies relacionades

TRES DIES DE PROVES / En total, seran 31.025 els estudiants que participin, a partir d'avui, en les proves, que tindran lloc a 153 tribunals. Les sessions comencen aquest matí amb els exercicis de Llengua Castellana i Llengua Catalana i de les matèries de modalitat (segons l'especialitat de batxillerat que hagi cursat l'alumne) de Disseny, Matemàtiques aplicades a les ciències socials, i Ciències de la Terra. A la tarda, estan citats els estudiants que s'examinin de Literatura Catalana i Dibuix.

Del total de matriculats, 25.623 són estudiants procedents del batxillerat, mentre que 3.266 són alumnes de cicles formatius i que s'examinen d'alguna assignatura específica. Els 2.136 restants són estudiants de matrícula lliure (procedents de batxillerat d'altres anys). A més, hi ha 5.000 estudiants més procedents de formació professional que també aspiren a entrar el pròxim curs a la universitat, però sense sotmetre's a la selectivitat, ja que tenen la nota necessària per accedir a la carrera que desitgen. Això eleva a 36.000 el nombre d'aspirants a cursar l'any que ve estudis superiors a Catalunya.