CLAUDI ALSINA

«Cada cop més alumnes de FP arriben a la universitat»

Claudi Alsina, a la seu d’Universitats, ahir.

Claudi Alsina, a la seu d’Universitats, ahir. / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
M. J. I.
BARCELONA

Matemàtic de prestigi, catedràtic -ara en excedència- del departament d'Estructures de l'Arquitectura a la Universitat Politècnica de Catalunya i director general d'Universitats entre els anys 2002 i 2004, Claudi Alsina Català (Barcelona, 1952) és des de fa tres anys secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), un organisme integrat per la Generalitat i els 12 rectors catalans en què es deliberen, consensuen i pacten les decisions que afecten el sistema universitari.

-L'any passat, la selectivitat a Catalunya es va fer tristament famosa per les pífies o errors que contenien alguns exàmens...

- Sí, i per això aquest any hem estat treballant perquè no torni a passar. S'han habilitat nous protocols interns de control de qualitat i de procediments. Però això no significa que els exàmens hagin de ser diferents. Seguiran tenint les mateixes característiques i els criteris de correcció seran els mateixos.

-¿Llavors, els alumnes que han preparat aquestes proves basant-se en els exàmens d'anys anteriors poden estar tranquils?

-¡I tant! El desig de tots els que participem en aquest procés és que el 95% dels estudiants que es presenten a aquestes proves d'accés a la universitat les aprovin. Com ja està passant aquests últims anys, de fet. La selectivitat, i això ja ho hem dit moltes vegades, no és una selecció d'alumnes. La selectivitat ordena aquests alumnes.

-Alguns coordinadors de les proves estan molt decidits a fer que aquests no siguin exàmens que s'aprovin simplement empollant.

- Bé, depèn de l'assignatura. Com li deia, l'elaboració de cada prova segueix un procés molt meticulós, que es va actualitzant en contacte constant amb el professorat de secundària. No són proves fetes des d'un despatx. De fet, deixi'm que li digui una cosa, de la qual estem particularment satisfets: una de les virtuts de la selectivitat catalana és que els estudiants escriuen. No ha caigut en la temptació de l'examen tipus test. Hi ha alguns exàmens que són francament bonics: els de Biologia, d'Història de l'Art, d'Anàlisi Musical, de Disseny...

-Aquest any hi haurà gairebé mil aspirants més que el curs passat. ¿Això ha suposat algun problema organitzatiu o logístic?

-Hem tingut tot un any per preparar i planificar aquestes proves i s'han creat nous tribunals per atendre a tothom. En tot cas, s'ha de destacar que aquest increment no és conseqüència únicament de la demografia -que també ho és, per descomptat-, sinó del fet que cada vegada hi ha més gent de cicles formatius que s'animen a fer la selectivitat per apujar nota i entrar a la universitat. Aquesta setmana s'examinaran 3.266 joves procedents de formació professional. I n'hi ha 5.000 més que no van a les proves perquè ja tenen la nota per entrar a la carrera que han triat.

-Una altra novetat és la prova específica per ingressar a les facultats d'Educació.

-Sí, això és fruit d'un acord pres pel CIC el gener passat. Vam acordar crear una prova d'aptitud personal. El criteri per a aquest any és que, per cursar aquests estudis, els estudiants hauran d'obtenir en les proves de llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques una nota de mitjana més alta o igual a 5.

-¿La prova específica es farà, doncs, l'any que ve, el 2015?

-Bé, pel que em diuen els degans d'Educació, que estan treballant-hi, possiblement l'any que ve s'aplicarà el mateix criteri que aquest curs. La prova específica no es farà fins al 2016.

-Aleshores serem a les portes del final de la selectivitat. El Ministeri d'Educació té previst derogar-la el 2017, d'aquí tres cursos.

-També hi ha veus que diuen que serà el 2018... Però, en tot cas, ja es veurà. Sigui com sigui, encara que el ministeri instauri el nou mecanisme de revàlida al final del batxillerat, hi ha un acord des del desembre del 2012 dels rectors catalans perquè l'accés universitari sigui coordinat, com ho està sent ara.

Notícies relacionades

-¿I de quines matèries examinaran? 

-En funció de com quedi finalment la revàlida, nosaltres mirarem quin tipus de prova d'accés es fa a Catalunya. L'objectiu és que els alumnes no hagin de realitzar un examen específic en cadascuna de les facultats a les quals aspirin a entrar, com preveu la LOMCE.