Cita europea

La UE segella a Barcelona el compromís per una mobilitat verda que cohesioni socialment i territorialment

La UE segella a Barcelona el compromís per una mobilitat verda que cohesioni socialment i territorialment

Sílvia Jardí / ACN

4
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els ministres de Transport de la Unió Europea (UE) han segellat aquest divendres a Barcelona el compromís amb una mobilitat que situï les persones en el centre i que serveixi per a la cohesió social i territorial i alhora minimitzi l’impacte mediambiental. En la denominada declaració de Barcelona, després del consell informal de titulars de Transports celebrat al recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau a la capital catalana es destaquen que «tots els mitjans de transport són vitals» per al transport de mercaderies i la «competència, la multimodalitat i la resiliència de la xarxa de transport, tant en relació amb els passatgers i passatgeres com amb les mercaderies».

La declaració, sota el títol de ‘Mobilitat per a les persones: promovent la cohesió social i territorial’ persegueix consolidar el camí per arribar a una connectivitat efectiva a tot el territori de la UE, tant en nuclis urbans com en àrees poc poblades o amb dificultats orogràfiques. Es tracta d’un camí ja iniciat per la Comissió Europea amb el Pacte Verd Europeu o l’Estratègia de Mobilitat Intel·ligent i Sostenible.

En la roda de premsa posterior a la reunió, la minisrtra de Transports, Raquel Sánchez, que ha actuat d’amfitriona de la reunió emmarcada en la presidència semestral espanyola de la UE, ha destacat la importància de compatibilitzar el dret a la mobilitat amb la minimització de l’impacte mediambiental.

L’objectiu de la trobada a Barcelona s’ajusta a les prioritats de la presidència espanyola en l’àmbit dels transports: «Donar continuïtat a la transformació del sector per fer-lo més sostenible, resilient i digital, prestant especial atenció a les necessitats dels ciutadans», segons fonts ministerials. «En un món cada vegada més interconnectat i divers, el transport ha adquirit un paper fonamental que va més enllà del mer desplaçament físic. És un instrument que modela les dinàmiques d’urbanització, globalització i creixement econòmic, i exerceix un rol clau en la promoció de la cohesió social en les nostres societats», afegeixen.

Des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, amfitrió d’aquesta trobada en el marc del semestre de presidència espanyola de la UE, en els últims anys s’ha apostat per la transformació de la mobilitat a través dels vectors de la descarbonització i la digitalització però, sempre, apunten, posant «les persones en el centre». La ministra Raquel Sánchez ha destacat que l’Executiu defensa la mobilitat com a element facilitador d’altres drets com el del treball i la vivenda.

Un dels objectius inclosos en la declaració conjunta és promoure «una xarxa global d’infraestructures, mobilitat i serveis de transport que transcendeixi les fronteres nacionals» i assegurar solucions també per als territoris amb menys població. En aquesta línia remarquen «l’imperatiu que les administracions públiques promoguin una xarxa integrada de transport i mobilitat que garanteixi l’accessibilitat a tot el territori».

Alternatives sense prohibir

La comissària europea de Transports, Adina Valean, ha destacat el pes que la UE atorga a la mobilitat i ha recordat els 25.800 milions destinats al programa ‘Connectar Europa’ o 50.000 milions més per al transport en els dos casos fins al 2027. Al preguntar-li per possibles prohibicions del transport aeri per a determinades distàncies, la comissària ha explicat que el tren d’alta velocitat pot ser una alternativa, però ha descartat que calgui recórrer al veto.

La presidència espanyola treballarà tambén per avançar en les negociacions amb el Parlament Europeu en la revisió del Reglament de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTE-T), fonamental per a la cohesió social i territorial, i del Cel Únic Europeu (SES2+), crucial per a la competitivitat i la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle del sector aeri, entre altres metes. 

Aquesta setmana, a l’Eurocambra, la ministra Sánchez ja va avançar que en la reunió de Barcelona es tractaria la possible implantació d’un preu mínim de bitllets d’avió que proposa França. Abans de la reunió ha dit que no estava en l’ordre del dia. En tot cas, en la declaració es destaca la importància «de garantir una protecció adequada dels drets dels passatgers i passatgeres».

També s’ha aprofitat la reunió informal per continuar avançant en altres assumptes que actualment es troben en fase de negociació en les institucions europees, com les propostes de normes per a la seguretat viària i la marítima.

Notícies relacionades

La declaració es dirigeix a les administracions locals i regionals a les quals insten a «oferir a la ciutadania opcions de mobilitat accessibles, assequibles, segures i respectuoses amb el medi ambient [...]». Al sector privat li demanen col·laborar amb el públic «per dissenyar i aplicar noves solucions de mobilitat que s’ajustin millor a les necessitats dels diferents grups d’usuaris i usuàries als diferents territoris».

Els titulars de Transport i la comissària del ram, la romanesa Adina-Ioana Valean, amb la ministra Raquel Sánchez com a amfitriona, van celebrar dijous un sopar informal a Miramar precedit de dues visites de caràcter «tècnic i cultural» al port de Barcelona i al museu Picasso.