Indústria
Les vendes de cotxes cauen un 5,4% el 2022
El 2022 es van matricular 813.500 cotxes, cosa que en suposa gairebé 46.000 menys que a l’exercici del 2021

Les vendes de cotxes a Espanya el 2022 van ser pitjor del que s'esperava: es va tancar l’exercici amb una caiguda del 5,4% respecte al 2021. En total es van matricular 813.500 vehicles si sumem els turismes i tot terrenys, cosa que situa la xifra total per sota de les 860.000 unitats de l’any anterior.
Aquests pràcticament 46.000 cotxes menys són conseqüència d’un molt mal any en vendes, que es remata amb un horrible mes de desembre, ja que en l’última fase de l’exercici la caiguda respecte al mateix mes del 2021 va ser de ni més ni menys que el 14,1%.
Tot i que al desembre el descens s’atribueix a problemes amb el transport, el cert és que el sector automobilístic ha patit aquest 2022 un dels exercicis més complicats de la seva història, malgrat que ja no es comptava amb el problema generalitzat del coronavirus. A Catalunya, les dades van ser encara pitjors, amb un retrocés del 8,1% en les matriculacions de turismes i tot terrenys en el conjunt del 2022, fins a arribar a les 101.724 unitats, després d’una caiguda del 22% al desembre.
El retrocés en les matriculacions no va ser exclusiu d’Espanya. Les vendes de turismes i tot terrenys al mercat francès van registrar un retrocés del 7,83% el 2022, al comptabilitzar-ne un volum d’1,52 milions d’unitats, segons dades del Comitè de Constructors Francesos d’Automòbils (CCFA).
El pitjor any des del 2013
La crisi de subministraments, la incertesa del comprador davant les noves formes de mobilitat, la irrupció dels motors elèctrics, la crisi dels combustibles agreujada per la guerra a Ucraïna, la falta d’infraestructura de càrrega... han sigut factors que han paralitzat i dificultat la venda de vehicles a Espanya. Els experts preveien un descens d’aproximadament el 3% comptant amb la majoria d’aquests factors, però la guerra i altres imprevistos derivats del conflicte com l’augment del preu dels carburants han fet que el 2022 sigui pitjor del que s’esperava per als interessos de la indústria automobilística al nostre país.
Tant és així, que el 2022 és el pitjor any en vendes de cotxes a Espanya des del 2013. En 10 anys no s’havia registrat un percentatge de matriculacions tan baix, i suposa a més la cinquena pitjor estadística del sector des de fa més de 30 anys. També és alarmant la dada si es compara amb dades prepandèmia: la caiguda de vendes respecte al 2018 és de ni més ni menys que del 38%, i del 35% respecte al 2019.
Només se'n salva el canal d’empreses
L’únic canal que es deslliura d’aquest any negre és el d’empreses, que malgrat la caiguda generalitzada i el nefast resultat de l’últim mes de desembre, va tancar l’exercici amb 348.144 matriculacions, cosa que suposa un increment del 4,1% respecte al 2021. En la part oposada trobem el canal de ‘rent a car’, amb una estrepitosa caiguda del 35%, mentre que el canal de particulars va mostrar un lleuger descens de l’1,7% respecte a l’exercici del 2021, amb un total de 366.364 unitats matriculades.
Comparativa de matriculacions mes a mes
Gener: +1% amb 42.377 unitats
Febrer: +6,6% amb 62.103 unitats
Març: -30,2% amb 59.920 unitats
Abril: -12,1% amb 69.111 unitats
Maig: -10,9% amb 84.977 unitats
Juny: -7,8% amb 89.252 unitats
Juliol: -12,5% amb 73.378 unitats
Agost: +9,1% amb 51.907 unitats
Setembre: +12,7% amb 67.240 unitats
Octubre: +11,7% amb 65.966 unitats
Novembre: +10,3% amb 73.221 unitats
Desembre: -13% amb 74.000 unitats
Pugen els elèctrics i cauen els cotxes de combustió
Les vendes de cotxes de combustió van caure respecte a les del 2021. Més concretament, les matriculacions de cotxes amb motor de gasolina es van reduir un 12,1%, mentre que els dièsel van baixar un 18,4%.
En canvi, tots els cotxes electrificats van augmentar demostrant la tendència del mercat. Els híbrids convencionals (HEV) van incrementar la seva presència un 9,1% respecte al 2021; els híbrids endollables (PHEV) van augmentar un 10,6%, i els elèctrics purs (BEV) van experimentar l’ascens més significatiu amb un 29%. Els de gas també van créixer un 6,3%.
Si parlem d’unitats, els més venuts continuen sent els gasolina, seguits ja dels híbrids i amb els dièsel en tercera posició. Els PHEV i BEV continuen tenint una presència mínima.
Gasolina: 341.067 unitats
Dièsel: 139.599 unitats
Híbrids (HEV): 239.471 unitats
Híbrids endollables (PHEV): 47.785 unitats
Elèctrics (BEV): 30.544 unitats
Gas: 14.930 unitats
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- Interior combatrà el frau en els canvis de sexe en els Bombers