Projecte de pressupostos

Transports invertirà 2.556 milions a Catalunya el 2023, dels quals 1.012 seran per a Rodalies

La ministra Raquel Sánchez assegura que és la comunitat autònoma on més fons s’han destinat en el primer semestre d’aquest any

Transports invertirà 2.556 milions a Catalunya el 2023, dels quals 1.012 seran per a Rodalies

Acn / Albert Segura

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Conscient que la pedra a la sabata a Catalunya és, amb diferència, una, i es diu Rodalies, la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha volgut remarcar aquest dilluns a Barcelona que els pressupostos generals del Govern per al 2023 pretenen revertir aquesta situació. El projecte de pressupostos preveu invertir 2.556 milions a Catalunya, dels quals 1.012 serien per a Rodalies.

«Catalunya és la comunitat autònoma que més inversió ha rebut en el primer semestre de l’any en termes absoluts», ha defensat la ministra. Sánchez, que inclou en aquesta inversió la indemnització de 1.000 milions d’euros a Abertis per l’AP-7, ha preferit no concretar la inversió total rebuda ni el percentatge total d’execució en el primer semestre i s’ha remès a l’informe de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE) que farà públic ben aviat.

Complir amb l’Estatut

La responsable del ministeri ha insistit que en la primera meitat de l’any s’ha executat un 40% més d’inversió que en el mateix període del 2021, una xifra que va avançar EL PERIÓDICO dijous en una entrevista i que el pressupost marcat per a Catalunya, el que es coneix com a pressupost territorialitzat, compleix amb l’establert per l’Estatut.

«No podem oblidar d’on partíem», ha recordat Sánchez atribuint el baix nivell d’execució al Govern del PP, per a continuació explicar: «Els projectes i obres estaven aturats, va ser el que ens vam trobar quan vam arribar. Hem introduït criteris i mecanismes per garantir que l’execució sigui més àgil». I ha posat com a exemple l’estació de la Sagrera. «A l’arribar, vam posar tot la llenya al foc», ha revelat gràficament.

No obstant, ha admès també, la pandèmia o la crisi de subministraments per la guerra d’Ucraïna han dificultat l’execució de les obres d’infraestructures, transports o vivenda. La ministra ha assegurat que desitja executar «més i millor» a Catalunya.

Mà estesa al nou conseller

En la mateixa compareixença en la Delegació del Govern a Catalunya, Raquel Sánchez ha aprofitat per «estendre la mà» al govern remodelat de Pere Aragonès, que estrena conseller de Terrritori (cauen les Polítiques Digitals del Departament) en la figura de Juli Fernàndez, que prendrà possessió del càrrec aquest dimarts, com la resta de membres del Govern.

Sánchez ha convidat el nou conseller a reprendre la negociació sobre la culminació de la transferència de competències de Rodalies al més aviat possible, firmant en primer lloc el contracte programa amb Renfe. La ministra ja va assegurar la setmana passada en la mateixa entrevista que les incidències en el transport ferroviari de proximitat no desapareixeran amb el traspàs complet a la Generalitat.

Inversions per províncies i tipologies

La província de Barcelona rebrà 1.994 milions, un 5,8%, amb tres de cada quatre euros destinats al tren (hi ha, per exemple, les noves estacions de Sabadell i Terrassa). A Girona se li han assignat 140 milions, un 9% més, amb el projecte de l’estació d’alta velocitat de l’aeroport com un dels projectes principals. Lleida rebrà 81 milions (un 9,8% més), mentre que Tarragona disposarà de 262 milions, un 10,5% menys.

Notícies relacionades

Per tipologies, el ministeri invertirà 257 milions en carreteres el 2023, 159 milions dels quals aniran per a conservació de les vies. Aena i Enaire destinaran 80 milions a aquesta comunitat, dels quals 50 milions són per a l’aeroport del Prat, mentre que el Port de Barcelona continuarà sent el primer de l’Estat en inversió per cinquè any consecutiu, amb 139 milions. També s’aportaran 109 milions a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), la mateixa que en els últims exercicis.

Quant a polítiques de vivenda, Sánchez ha assegurat que es destinaran a Catalunya 327 milions, dels quals 29 milions seran per sufragar el bo per al lloguer jove o bé 103 milions a fomentar la vivenda de lloguer assequible.