Automobilisme

La indústria auxiliar de les bateries arriba a Catalunya després dels fiascos de Sagunt i la Zona Franca

La Generalitat va fracassar en els seus intents per atraure les inversions per a una gigafactoria de LG Chem o Volkswagen

La indústria auxiliar de les bateries arriba a Catalunya després dels fiascos de Sagunt i la Zona Franca

ACN / ILJIN

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Fa més de cinc anys que no ens despertàvem amb una bona notícia com aquesta», reconeix, entusiasmat, una font del sector industrial català en relació amb la nova fàbrica de components de bateries que preveu obrir la sud-coreana Iljin a Mont-roig del Camp (Baix Camp). L’aterratge d’una inversió de 600 milions d’euros i per a la indústria de l’automòbil ha sigut rebuda amb candeletes en un sector que en els últims anys ha viscut bastants més tancaments que obres. I especialment a Catalunya, que ha vist com trens com la gigafactoria de bateries de Volkswagen que va acabar a Sagunt. O un projecte similar d’una altra firma sud-coreana, LG Chem, que va mostrar interès a instal·lar-se a la Zona Franca i que es va esvair al poc de conèixer-se.

A falta de veure com s’acaba concretant la reindustrialització de les plantes de Nissan i quin pes tindrà el ‘D-Hub’ en aquestes, el d’Iljin és el primer projecte del circuit de les bateries elèctriques que es tanca per instal·lar-se en terres catalanes. Doncs si bé la fàbrica de Seat a Martorell es beneficiarà àmpliament de la nova gigafactoria del grup Volkswagen a Espanya –per a la qual preveuen invertir 3.500 milions d’euros–, aquesta no s’ubicarà a Lleida, com pretenia la Generalitat de Catalunya, sinó a Sagunt, per a la qual cosa es va moure la Generalitat Valenciana.

La Conselleria d’Empresa ha aconseguit atraure un projecte auxiliar, en el sentit que el seu rol serà generar components per proveir altres fàbriques on sí que s’acoblaran bateries –com la de Sagunt–. Fonts d’aquesta expliquen que una vegada la fàbrica d’Iljin es posi en marxa estudiaran com apuntalar-la al territori mitjançant ajudes públiques i insisteixen que els 600 milions d’euros anunciats són netament capital sud-coreà.

Una inversió que els habitants de Mont-roig del Camp reben amb els braços oberts. Especialment l’11% de veïns a l’atur i el 19% de veïnes a l’atur que viuen en aquest municipi a 30 quilòmetres de Tarragona i que històricament ha depès del sector serveis. Des de l’Ajuntament ja han començat a moure’s perquè el màxim dels 500 llocs de treball que des d’Iljin preveuen generar amb la nova factoria es quedin a Mont-roig. «¿Per què no impartir cursos de coreà o muntar un restaurant de menjar coreà? És una molt bona notícia per diversificar la nostra economia», valora l’alcalde Fran Morancho, en conversa telefònica des de Seül.

Alternativa al turisme

Notícies relacionades

Des del consistori destaquen la seva prioritat per aconseguir que una gran quantitat de dones es formin i reciclin per encaixar en els plans d’Iljin, que promet ocupació de qualitat i a llarg termini. Una cosa que està buscat en un municipi que viu del turisme i els serveis, més a prop del model Port Aventura que el de la petroquímica. «La pandèmia ens ha afectat greument i la recuperació està sent difícil, per això aquesta inversió suposa una gran oportunitat», insisteix Morancho.

Les negociacions per aterrar aquesta indústria auxiliar de bateries a Mont-roig es van allargar un any. I fins i tot en quatre vegades es van desplaçar els emissaris d’Iljin fins aquest municipi del Baix Camp per supervisar els terrenys. «Els va convèncer especialment el clima, que és perfecte per fabricar l’elecfoil», apunta l’alcalde. Aquest material són una espècie de làmines de coure molt fines pensades per a bateries de liti –utilitzades tant per a vehicles elèctrics com productes electrònics–. La previsió és començar a produir-lo a partir del 2024 al futur polígon industrial d’Els Comellarets, una superfície –avui verge– de 30.000 metres quadrats.

Temes:

Automobilisme