A Tarragona

Una empresa sud-coreana de components de bateries obrirà una fàbrica a Mont-roig del Camp (Tarragona)

Serà la primera planta de producció d’Iljin a Europa, amb una inversió de 600 milions d’euros

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Catalunya tindrà la seva primera fàbrica de components de bateries elèctriques per a vehicles el 2024. L’empresa sud-coreana Iljin té previst obrir una fàbrica a Mont-roig del Camp (Baix Camp, Tarragona), invertir-hi 600 milions d’euros i donar feina a 500 persones. En un moment de transició del sector de l’auto cap al vehicle elèctric, Catalunya aconsegueix atraure la que serà la primera planta de producció que obrirà Iljin a Europa i que arriba després d’un any de treballs de prospecció de l’agència de la Generalitat Acció. Així ho ha anunciat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, aquest dilluns després de reunir-se a la capital de Corea del Sud, Seül, amb directius de la companyia.

Després del fiasco fa dos anys de la també sud-coreana LG Chem –el seu interès per muntar una fàbrica de bateries elèctriques a la Zona Franca no va acabar quallant– i que la Generalitat Valenciana s’acabés emportant la gigafactoria del grup Volkswagen a Sagunt, Torrent ha aconseguit anotar-se un punt amb l’anunci d’Iljin. El conseller ha destacat que la inversió de la sud-coreana dedicada a la fabricació de làmines de coure per a bateries de vehicles elèctrics i productes electrònics és la més elevada captada en els últims 20 anys. Catalunya així aconsegueix un fabricant de components que proveirà els fabricants de bateries, que al seu torn proveirà els fabricants d’automòbils.

Operativa a partir del 2024

La inversió anunciada aquest dilluns hi ha previsió que sigui una realitat a partir del 2024. Les obres s’executaran al futur polígon industrial d’Els Comellarets, una superfície fins ara verge de 30.000 metres quadrats, entre la fàbrica, les àrees de magatzem i un edifici tècnic. Està ubicada a escassos 30 quilòmetres de la ciutat de Tarragona i el seu port industrial i ben connectada amb l’A-7 i l’AP-7. Directius de la companyia coreana van visitar prèviament en quatre ocasions els terrenys de Mont-roig i va ser en l’última visita, el 4 d’abril, quan el conseller delegat de la companyia va donar el vistiplau a la inversió, segons expliquen fonts del consistori municipal.

Iljin, fundada el 1968 i amb seu central a Seül, compta actualment amb 1.100 treballadors a escala internacional. Des de la seva fundació només disposava d’una planta de producció a Iksan (Corea del Sud), però fa pocs anys va construir una nova fàbrica a Malàisia. La companyia compta amb clients com LG Energy Solution, Samsung SDI, Volkswagen o Northvolt, entre d’altres. L’empresa es dedica a la fabricació del producte elecfoil, una làmina de coure –patentada per la multinacional– que és més fina que un cabell humà i és un element bàsic per a les bateries de liti.

¿Amb qui treballarà Iljin? En un moment en què la indústria de l’automòbil està virant cap als vehicles de l’electromobilitat, els sud-coreans han accelerat el seu desembarcament a Catalunya. Un territori amb forta implantació de l’auto –liderada per Seat i abans per Nissan– i en un país que és el segon fabricant d’automòbils de tot Europa. Diverses fonts consultades del sector desconeixen qui seran els socis prioritaris d’aquest fabricant de components de bateries. «Amb la fàbrica de Sagunt no serà suficient», coincideix una font consultada, amb referència al previsible augment de demanda d’aquest tipus de peces en els pròxims anys. L’aposta del grup Volkswagen –que a Espanya té fàbriques a Martorell i Pamplona– és portar les seves bateries des de

Mercat coreà: porc i videojocs

Notícies relacionades

Les relacions comercials entre Catalunya i Corea del Sud s’intensifiquen amb l’aterratge d’Iljin. Segons dades de l’agència Acció, Catalunya exporta anualment uns 400 milions d’euros anuals al país del sud-est asiàtic i importa uns 1.200 milions. La balança comercial catalana té un clar dèficit amb els sud-coreans. Les empreses de Catalunya venen principalment porc, productes farmacèutics i plàstics i les sud-coreanes col·loquen vehicles –el fabricant automobilístic Kia prové d’allà–, productes químics i plàstics.

No és la primera vegada que una firma sud-coreana tria Catalunya per instal·lar-hi la seva primera seu fora d’Àsia, tot i que sí que és l’operació de més import econòmic. El 2021, Smilegate, especialitzada en la producció de videojocs, va obrir filial al centre de Barcelona, amb una plantilla d’entrada de 35 treballadors i previsió de guanyar mercat des de terres catalanes. Entre el seu catàleg de produccions destaca Crossfire, un ‘shotter’ en línia. Un altre desembarcament recent és el de Miwon, que va invertir set milions en una nova planta a Manresa per fabricar productes químics enfocats al mercat de la pintura industrial.