Per impuls del comerç electrònic

Catalunya tanca un any immologístic de rècord

La nova superfície contractada aquest any superarà els 800.000 metres quadrats en un context d’alça de preus

Catalunya tanca un any immologístic de rècord
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Catalunya tancarà aquest any amb rècord immologístic. Càlculs de la immobiliària Savills Aguirre Newman apunten que la nova superfície contractada superarà els 800.000 metres quadrats en un marc d’escassetat de sòl disponible i millora de la qualitat de les noves promocions. Segons dades divulgades en el VI Fòrum Logístic Barcelona, l’estoc de superfície logística s’ha situat entorn dels 8,7 milions de metres quadrats de superfície i amb una disponibilitat mitjana inferior al 2,8%. El 90% dels espais ja estan llogats i pràcticament la meitat de la superfície que aportaran els nous projectes que s’entregaran el 2022 –i que incorporaran més de 700.000 metres quadrats al mercat–, també han sigut prellogats, segons dades de Savills Aguirre Newman.

Les tensions entre oferta i demanda estan causant pujades de preus, amb preus més elevats del sòl i l’increment dels costos de construcció a la primera corona de Barcelona, però també a les zones perifèriques.

Al sector es constata cada dia que la nova oferta disposa de noves necessitats dels llogaters, principalment millores tecnològiques per a la instal·lació de control de paqueteria o més eficiència energètica. Les certificacions de sostenibilitat com els segells BREEAM i LEED són ja cada vegada més exigits.

La ubicació estratègica i les bones connexions terrestres, marítimes i aèries fan que Catalunya tingui opcions de posicionar-se com el ‘hub’ logístic del sud d’Europa. Els experts també reconeixen que la implementació del corredor mediterrani pot contribuir a incrementar l’interès de noves zones logístiques situades a Girona, per exemple, com a plataforma d’accés al sud de França. El principal motor de l’activitat logística a Espanya és l’auge del comerç electrònic. Un efecte col·lateral ha sigut aquest any l’efecte de les relocalitzacions o situar plataformes logístiques en zones més pròximes als clients finals.

Transformació digital

Una de cada tres empreses està implementant o ja ha executat un pla de transformació digital en logística. Així ho revela el resultat d’una enquesta realitzada, entre 1.700 directius a deu països europeus, per l’institut d’investigació de mercats YouGov, a petició de l’Institut d’Investigació Handelsblatt i TeamViewer, proveïdor líder mundial de solucions de connectivitat remota i digitalització del lloc de treball. Les tecnologies que han de revolucionar la logística del futur passen pels serveis al núvol (71%), la internet de les coses (63%) i el ‘big data’ (58%) fent del sector molt més que emmagatzemar i transportar.

Mercat laboral

Malgrat aquest potencial de creixement del sector, els professionals reconeixen que el gran problema actual deriva de les dificultats d’adaptar el mercat laboral a les necessitats de l’activitat. Va ser una de les principals conclusions del ‘VI Estudi de Tendències d’Ocupació i Talent Logístic’, elaborat pel Fòrum de Logística i ManpowerGroup. Aquest informe constata la situació d’escassetat de talent, on les àrees de recursos humans de les empreses logístiques han de fer un esforç creatiu per atraure i fidelitzar professionals amb qualificació.

Notícies relacionades

L’enquesta realitzada per al desenvolupament de l’estudi mostra que els deu perfils més demandats i difícils de cobrir són: conductors professionals, caps de trànsit, enginyers de projectes logístics, toreros i personal de magatzem, directors de ‘supply chain’, directors comercials i de desenvolupament de negoci, responsables de logística, experts en ‘business intelligence’ i gestors de flota. Al costat d’ells apareixen altres perfils professionals com són administratiu de trànsit i transport, agent portuari, transport aeri, tècnic de transport, operadors de transport i llocs en direcció de sistemes i qualitat.

El professional logístic del futur requerirà uns coneixements profunds de les eines i tècniques associades a la logística, parlar diversos idiomes, amb competències digitals plenes, amb unes habilitats personals molt ben desenvolupades i amb una sensibilitat cap a aspectes com la sostenibilitat ambiental i social.

Temes:

Transports