Creixement
L’Airef critica la pèrdua de vigència del Pressupost
La rebaixa de les previsions macroeconòmiques qüestiona algunes xifres dels comptes públics, tot i que no el dèficit
L’Autoritat Fiscal assenyala que Hisenda, Economia i l’INE incompleixen les seves recomanacions del tercer trimestre

L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) va insistir aquest dijous en la necessitat que l’Institut Nacional d’Estadística (INE) adeqüi la publicació dels seus informes sobre l’economia espanyola al procés d’elaboració dels Pressupostos perquè no es repeteixi el que ha passat aquest any: que els comptes de l’Estat es van construir sobre unes previsions presentades el 21 de setembre que van quedar arruïnades dos dies després, quan l’INE va rebaixar en gairebé dos punts el creixement del segon trimestre de l’any.
«L’Airef considera que s’hauria de fer tot el possible perquè els Pressupostos Generals de l’Estat, com a instrument d’implementació de la política fiscal del Govern, incorporin la informació més actualitzada possible en el moment de la seva aprovació per evitar que perdin vigència al poc de ser aprovats», va assenyalar aquest dijous l’Autoritat Fiscal al presentar les seves recomanacions del tercer trimestre als organismes públics.
Previsions a la baixa
La petició de l’Airef coincideix amb la publicació, aquest dijous, de les noves previsions de la Comissió Europea sobre l’economia espanyola, que rebaixen de forma considerable les estimacions del Govern. Brussel·les estima que el creixement del producte interior brut espanyol serà aquest any d’un 4,6% i un 5,5% el 2022, gairebé dos punts menys del que projecta l’Executiu espanyol per a aquest any (6,5%) i un punt i mig (7%) el vinent. La mateixa Airef també ha corregit a la baixa les seves previsions, fins al 5,5% i el 6,3% per a aquest any i el pròxim, en un punt intermedi entre la Comissió Europea i el Govern.
El cert és, també, que la presidenta de l’Airef, Cristina Herrero va explicar en la seva compareixença al Congrés dels Diputats que el menor creixement de l’economia no impediria la reducció del dèficit públic prevista pel Govern, i va estimar unes taxes del 7,9% del PIB el 2021 i del 4,8% el 2022, que són una mica més baixes, fins i tot que les estimacions oficials (8,4% i 5% respectivament).
Incompliment de les recomanacions
La recomanació de l’Autoritat Fiscal a l’INE d’un calendari d’estadístiques més enganxat al procés d’elaboració dels Pressupostos de l’Estat no ha sigut atesa per l’institut d’estadístiques amb l’argument que la seva planificació s’ajusta «al principi de coherència i comparabilitat establert en el Codi de Bones Pràctiques», segons relata la mateixa Airef.
Notícies relacionadesEn el seu informe trimestral, l’Autoritat Fiscal revela que ni el Ministeri d’Hisenda, ni el d’Economia ni l’INE han complert les recomanacions formulades per l’Airef per garantir la sostenibilitat dels comptes públics i l’estabilitat pressupostària i per reforçar la transparència dels comptes públics.
Així que al principi de complir o explicar, tants els ministeris com l’INE han optat per explicar que, o bé no és el moment oportú per implementar recomanacions (com la d’elaborar una estratègia fiscal d’ajust a mitjà termini); o bé, que són innecessàries (com la d’incorporar més informació de caràcter pressupostari i fiscal a l’escenari macroeconòmic); o que no és possible el seu compliment (com en el cas del calendari estadístic de l’INE).
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Successos Els Mossos cacen in fraganti un depredador sexual d’estudiants en un autobús a Girona
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- TELEVISIÓ I MAS ‘El día después’, amor pel futbol
- El fill de Le Carré lamenta que "el mapa global es repeteix"
- El projecte del futur museu El Thyssen presentarà el seu projecte arquitectònic a inicis del 2027
- Educació Catalunya flexibilitza ara l’ús dels mòbils als instituts
- Els preparatius del Madrid-Barcelona "Hem de retocar quatre cosetes i això és tot"