Turisme

El nou turisme que ve: menys massificació, més sostenibilitat i equilibri amb la vida local

La CEOE exigeix més concreció i participació empresarial en el nou full de ruta del Govern en el principal sector de l’economia espanyola

El nou turisme que ve: menys massificació, més sostenibilitat i equilibri amb la vida local

Marta Fernández - Europa Press

4
Es llegeix en minuts

El Govern ha aprovat l’Estratègia Espanya Turisme 2030, un full de ruta consensuat amb tots els agents del sector que busca situar el país com a referent mundial en turisme sostenible i reforçar la seva competitivitat a llarg termini. Es tracta del primer gran pla de caràcter transversal en matèria turística, impulsat pel Ministeri d’Indústria i Turisme, que implica de manera directa 15 ministeris i consolida la coordinació de la política turística com una autèntica política d’Estat.

El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha explicat que l’Estratègia marcarà l’acció pública del Govern en els propers anys amb l’objectiu d’orientar el treball conjunt de totes les administracions i del sector privat cap a un model turístic «equilibrat, inclusiu i sostenible». La proposta es recolza en dos grans principis: posar les persones al centre de l’ecosistema turístic i avançar en la triple sostenibilitat –econòmica, social i mediambiental– com a base del lideratge futur. «Sense sostenibilitat ambiental o social no pot sostenir-se la sostenibilitat econòmica», va recalcar el ministre.

El document, concebut com una política d’Estat, s’ha elaborat a partir d’un ampli procés de diàleg amb comunitats autònomes, entitats locals, empreses, sindicats i organitzacions socials, canalitzat a través del Consell Espanyol de Turisme (Conestur). D'aquest treball han sorgit 15 metes comunes i un pla d'acció que inclou 5 programes, 50 mesures i 148 accions concretes que es desplegaran en plans bianuals fins al 2030. El primer es presentarà el primer semestre del 2026.

L’Estratègia estructura les seves mesures entorn de cinc eixos que giren sobre les persones: els que creen destinacions, els que generen ocupació, els que treballen en el turisme, els que acullen els visitants i els que viatgen. En l’àmbit de les destinacions, l’objectiu és reforçar la gestió turística, impulsar la governança col·laborativa i fomentar un turisme verd i blau que protegeixi la biodiversitat i redueixi emissions amb la pretensió d’evitar massificacions. En el pla empresarial, s’aposta per la digitalització, la innovació i l’economia circular. Per als treballadors del sector, es contemplen millores en formació, estabilitat i inclusió laboral. En el cas dels residents, es pretén equilibrar la convivència entre turisme i vida local, mentre que les accions dirigides als turistes buscaran promoure un màrqueting responsable i comportaments respectuosos amb l’entorn.

L’Estratègia reforça també el paper del turisme com a motor de cohesió territorial, amb especial atenció a les destinacions rurals, d’interior i als espais urbans madurs. Els Plans de Sostenibilitat Turística a Destinacions (PSTD) s’integren en aquesta nova estructura, acompanyats d’eines com l’Atles d’Intensitat Turística i l’Observatori d’Habitatge Turística, que permetran avaluar l’impacte real del turisme sobre els territoris. El projecte es finançarà a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència –dotat amb 3.400 milions d’euros– i dels futurs programes europeus de cohesió 2026-2030.

La coordinació del pla recaurà en la Secretaria d’Estat de Turisme, que posarà en marxa un Comitè de Seguiment amb la participació d’organismes públics com Turespaña, Segittur i Paradores. Aquest òrgan serà el responsable de l’avaluació de resultats i de la implementació d’un Sistema Nacional d’Informació Turística Integrat, amb indicadors en temps real sobre sostenibilitat, ocupació, digitalització i percepció social. Aquest sistema estarà alineat amb el nou Marc Estadístic per a la Mesura de la Sostenibilitat del Turisme aprovat per les Nacions Unides el 2024, en el desenvolupament del qual Espanya ha tingut un paper destacat.

Risc en la participació de 15 ministeris

Des de la perspectiva empresarial, la CEOE considera que l’estratègia obre una etapa decisiva per consolidar el lideratge del sector i avançar cap a un model competitiu i sostenible. L’informe presentat per la patronal destaca que el pla suposa «una oportunitat per reforçar la interlocució publicoprivada i per situar el turisme en el nucli de l’agenda de competitivitat nacional, al mateix nivell que la indústria o l’energia». La CEOE valora especialment que l’estratègia incorpori la innovació, la sostenibilitat i la formació com a eixos transversals, i proposa mantenir un diàleg permanent amb la Secretaria d’Estat de Turisme per acompanyar el seu desenvolupament i aportar la visió empresarial en matèria de governança, competitivitat, talent i reputació del sector.

Notícies relacionades

No obstant, l’informe adverteix d’alguns reptes pendents de concreció, com la falta d’assignació pressupostària per mesura o la definició exacta de responsabilitats entre ministeris. També remarca el risc que l’àmplia transversalitat del pla, que involucra 15 ministeris, generi dispersió competencial si no es garanteix una coordinació real i efectiva. En aquest sentit, la CEOE planteja reforçar el mesurament de l’impacte econòmic i social de les polítiques turístiques –no només l’ambiental– i reclama que les empreses tinguin un paper actiu en els mecanismes de seguiment i avaluació del pla.

L’Estratègia Espanya Turisme 2030 s’alinea amb l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, el Pacte Verd Europeu i l’Itinerari de Transició per al Turisme de la Unió Europea, reforçant el paper d’Espanya en la definició dels estàndards internacionals en matèria de sostenibilitat. L’objectiu és que el país mantingui el seu lideratge turístic «no només en xifres, sinó en valors i qualitat», segons va remarcar el ministre Hereu. El 2024, Espanya va rebre gairebé 94 milions de turistes internacionals i va arribar a una despesa rècord de 126.000 milions, consolidant-se com una de les principals destinacions del món. Amb aquesta Estratègia, el Govern busca que aquest lideratge se sustenti també en la responsabilitat, l’equilibri i les oportunitats per a tothom.

Temes:

CEOE Turisme