24 nov 2020

Anar al contingut

Comerç

El Black Friday més digital mesurarà el consum post-Covid

Els operadors logístics es freguen les mans en vista les previsions d'expedició de paquets

El petit comerç tem que l'auge d'Internet els deixi despenjats en la part més important de l'any

Sara Ledo

El Black Friday més digital mesurarà el consum post-Covid

JOSE LUIS ROCA

Queden uns dies per al Black Friday més digital de la història i el que mesurarà la temperatura del consum en l’última part de l’any, la més important per al ‘retail’. La crisi sanitària ha impulsat les compres a través d’Internet contra els establiments físics i les restriccions d’aforament i moviment han fomentat aquest exili digital. Però serà un dia atípic, amb situacions contraposades, tant des del punt de vista del consumidor com de l’oferta, en vista de la qual els operadors de paqueteria i les plataformes web es freguen les mans, mentre el petit comerç tem quedar-se despenjat.

La incertesa de la pandèmia deixa les previsions de la temporada encara molt obertes. L’índex de confiança del consumidor, elaborat pel CIS a l’octubre se situava en nivells similars (48,5 punts) als valors més baixos de la sèrie, que daten dels anys 2012-2013 i 2008-2009, en plena crisi econòmica. 
Però hi ha algunes certeses. L’últim any el comerç electrònic ha incrementat la seva activitat en un 23% a Espanya, mentre que les vendes del sector ‘retail’ cauen un 12,7%, segons les xifres de la consultora de mercats eMarketer recollides per Think with Google. I la situació per llars i sectors fixa enormes diferències.

Per establiments

Les empreses de paqueteria i logística preveuen 100 milions d’enviaments des d’octubre fins al final de la campanya (Reis), dels quals 50 milions corresponen a divendres que ve, el pic de consum més important de l’any, segons l’Organització Empresarial de Logística i Transport d’Espanya, UNO. «Es tracta de volums un 30% superiors als registrats l’any passat», afirma el seu president, Francisco Aranda. «Serà una campanya molt més alta que en anys anteriors», coincideix el director general de Supply Chain – Iberia, de XPO Logistics, Rui Marques, que preveu 10 milions de comandes aquest Nadal, i el 15% corresponen al Black Friday.

Un estudi de Privalia apunta que la pandèmia farà que el 89% de les compres es facin per Internet. La consultora Tandem afegeix que el 84% dels consumidors escollirà un ‘marketplace’ per fer les seves compres, especialment Amazon, AliExpress i El Corte Inglés. En vista d’això, el president de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), Pedro Campo, es conforma amb xifres «semblants» a les de l’any passat contra una caiguda de vendes que, de mitjana, se situa en el 50%. «Recuperar el que no s’ha venut és impossible», explica l’empresari, que desconeix el nombre d’establiments que s’han adaptat digitalment, però assegura que molts encara «hi estan treballant». 

«Com la campanya de Nadal no sigui mitjanament bona hi podria haver una cascada de tancaments d’entre el 40% i el 50% del comerç a Espanya», diu Campo. En aquest sentit, igual que va fer Anne Hidalgo a París, la seva homòloga a Barcelona, Ada Colau, ha animat a la ciutadania a no comprar «a Amazon ni a grans plataformes, que no només no tributen, sinó que no aporten cap valor afegit a la ciutat», i a fer-ho en negocis de barri.

Per llars

Els pronòstics sobre la jornada són múltiples, però tots coincideixen en una caiguda de la despesa. Segons l’últim estudi de Cetelem, els espanyols es gastaran de mitjana 251 euros aquest any, contra els 261 del 2019 (-3,7%). 

El responsable de béns tecnològics de consum d’Aecoc, Alejandro Lozano, considera que aquest any hi haurà dos col·lectius molt diferenciats. «Un, els que estan treballant, que tenen la mateixa capacitat de despesa que l’any passat, i un altre els treballadors de sectors com l’hostaleria, l’oci i el turisme que passen per una situació complicada. Segurament si els preguntem als primers, diran que es planteja un Black Friday com en anys anteriors però amb més entrega a domicili, però per als qui estan en erto des del març serà diferent», explica. A finals d’octubre hi havia 3.826.043 de persones a l’atur i més de 707.000 en erto (xifra de novembre).

Per sectors

Des que fa uns anys va arribar aquesta festivitat a Espanya, cap sector es resisteix als descomptes prenadalencs, des de les aerolínies fins als cotxes es rendeixen a les promocions, tot i que aquest any les diferències en el resultat seran més pronunciades per la pandèmia. «Hi haurà dos col·lectius de consumidors i dos col·lectius de sectors», afirma Lozano, a causa que amb les restriccions de moviment el ventall de la destinació de la despesa es redueix per als consumidors. 

La categoria tecnològica és la que més triomfa en aquesta època i, tot i que no s’espera créixer com el 2019, es preveu una alça d’entre el 0% i 2% en la facturació a final d’any, segons Aecoc. L’‘e-commerce’ murcià PcComponentes preveu incrementar en un 35% les vendes aquest divendres respecte a la campanya de l’any passat. Però el tèxtil tindrà la jornada molt més complicada, i se suma que el 2019 les vendes el mes de novembre del sector van caure un -2,6% després de sis anys de creixement, segons el baròmetre de la patronal Acotex.