31 maig 2020

Anar al contingut

El gran dia

Les dues cares del Black Friday

La gran festa del consum mou milers de llocs de treball, però no són de qualitat i penalitza a les pimes

Creix el consum, però també augmenten els impulsos, les devolucions i els enganys

Sara Ledo

Les dues cares del Black Friday

JOSEP GARCIA

Ha arribat el dia. La gran festa del consum viu avui l’apogeu després d’una setmana d’ofertes i promocions que van des del sector bancari fins als espectacles, passant per la roba, l’electrònica i els viatges. El Black Friday té en la ganga la cara més alegre i divertida de la jornada, però també té un costat fosc o menys clar.

GUANYA L’OCUPACIÓ, PATEIX L’ESTABILITAT 

El Corte Inglés, Carrefour, Ikea i la resta d’empreses que integren l’Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució crearan 25.000 llocs de treball a la campanya de Nadal que es posa en marxa amb el Black Friday. Segons les previsions d’Adecco, es faran 1,14 milions de contractes, un 7,3% més que el 2018. 

Bones xifres per a l’ocupació però dolentes per a l’estabilitat. La temporalitat és un dels grans problemes del mercat laboral espanyol, que el 2018 va registrar la taxa d’empleats temporals més elevada de la UE, gairebé el doble que la mitjana (14,2%).

El Black Friday «genera inestabilitat, altes taxes de rotació amb contractes d’hores o dies que serveixen per maquillar la taxa d’atur, però que amaguen un augment de la pobresa i un ús malintencionat de la legislació laboral», segons la secretària d’Acció Sindical i Salut Laboral d’USO, Sara García. Segons l’Enquesta de Població Activa (EPA), el nombre d’empleats eventuals va créixer un 67,79% del novembre del 2013 al 2018.

GUANYEN LES COMPRES, PATEIXEN ELS IMPULSOS

La campanya del Black Friday atraurà aquest any el 77% dels consumidors espanyols, segons Deloitte. La despesa serà de 127 euros. La proximitat del Nadal que dona peu a avançar algunes compres –molts comerços estenen la data de devolució dels fins després de Reis– l’atracció pels descomptes i l’efecte crida que provoquen els anuncis desencadena l’eufòria. 

«Comprar d’una manera intel·ligent sempre és bo i positiu», explica la catedràtica de psicopatologia, Rosa María Baños. «Però no és fàcil», afegeix. I menys en dies com el Black Friday, quan l’eufòria i el contagi general davant de les ofertes desencadena la «sensació de por» de perdre la ganga en algunes persones, i això provoca que «una cosa bona i positiva» desemboqui en reaccions impulsives

«Al delimitar les promocions en el temps, es genera aquesta sensació que si no ho compro avui, demà hi serà. Promou el desig», afegeix Baños. Per això, la també consellera de la Fundació Gadea per la Ciència recomana comprar amb responsabilitat: «Faci una llista i no compri per comprar, no cedeixi a l’impuls».

GUANYEN LES EMPRESES, PATEIXEN LES PIMES

La festa del consum és el dia de les grans cadenes. L’Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged), que inclou El Corte Inglés, Worten i FNAC, reconeix que el Black Friday té un «gran impacte» en les vendes. Amazon va facturar entre el 19 i 26 de novembre del 2018 més de 750.000 joguines, 800.000 articles de la llar, 500.000 de telefonia i 800.000 ordinadors o productes informàtics. Aquest any esperen superar-se amb «el millor dia d’ofertes» de la seva història. «El Black Friday es va convertir en una setmana, però el dia gros continua sent divendres i volem que els que han estat visitant la pàgina es trobin avui amb ofertes cada cinc minuts», explica la responsable de màrqueting de consum d’Amazon per a Espanya i Itàlia, Ana Costi. 

De l’altra banda hi ha el petit comerç, per al qual és molt complicat competir en preus. Entre el 40% o el 50% de les pimes se sumaran al Black Friday tot i que «a contracor», obligats per la resta, explica el president de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC). Pedro Campos reconeix que si estigués limitat a 24 hores no seria tan dolent, però com que s’estén tant temps «es ressenten els marges, perquè no es ven més, sinó que es traslladen les vendes d’un moment a un altre». 

GUANYEN LES VENDES, PATEIXEN LES DEVOLUCIONS

Segons una anàlisi realitzada per l’Associació Espanyola de l’Economia Digital (Adigital) i Fintonic, aquesta ‘festivitat’ generarà una facturació al canal ‘online’ que s’acostarà als 1.417 milions d’euros. Segons un estudi de Google, aquesta setmana les vendes creixen el 220% respecte a d’altres. Per a gegants com Amazon avui serà un dels millors dies de l’any (juntament amb el Prime Day).

El president de l’Associació Espanyola de Retail (AER), Laureano Turienzo, augura que unes setmanes després arribarà «el pitjor dia de la història del ‘retail’». ¿El motiu? Les devolucions. La companyia UPS va rebre el 19 de desembre del 2018 1,5 milions de devolucions als EUA. Les previsions per a aquest any són d’1,9 milions el dia 2 de gener, segons Business Insider. «La gent no torna les coses l’endemà», explica Turienzo. La mitjana de devolucions és del 10% del que es compra; en electrònica, arriba al 20%. 

GUANYEN LES OFERTES, PATEIX L’ENGANY

Algunes marques que no tenen rebaixes altres dies de l’any sí que s’apunten al Black Friday. És el cas de Zara i Uterqüe, d’Inditex, que rares vegades posen tots els seus articles de rebaixes i el Divendres Negre sí que ho fan. O la marca de cosmètica Kiehl’s, que només fa descomptes avui. «Hi ha marques que han posicionat el Black Friday com una fita, i allà es poden trobar veritables gangues», explica la professora de Màrqueting d’Esic, María Gómez.

«N’hi ha d’altres que no», afegeix. Hi ha marques que aprofiten la conjuntura per apujar els preus. L’any 2016 hi va haver una campanya que es va denominar Black Fraude perquè els consumidors pugessin a les xarxes socials fotos amb preus en què hi havia truc. «Les marques més conegudes es van adonar que no podrien recórrer a aquesta picardia i van deixar de fer-ho, però d’altres ho continuen fent», afegeix.

GUANYA LA LOGÍSTICA, PATEIX EL PLANETA

Les setmanes posteriors al Black Friday es repartiran, de mitjana, 2,5 milions de paquets al dia, el 10% més que l’any passat, segons la patronal logística UNO. Una xifra que dilluns assolirà els 3,5 milions. I aquest fervor consumista té impacte en el medi ambient, tot i que les compres es realitzin per internet, perquè via ‘online’ s’han de fer molts enviaments petits, s’utilitzen molts envasos de cartró i de plàstic i no sempre el repartidor hi arriba amb només un viatge, afirma la professora Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, Neus Soler Labajos, en un article. «Les vendes en línia són menys ecològiques quan no s’exigeix una compra mínima que pugui compensar engegar tota l’operativa», afegeix.