24 d’oct 2020

Anar al contingut

IMPOST SOBRE DETERMINATS SERVEIS DIGITALS

Publicada en el BOE la 'taxa Google' que entrarà en vigor d'aquí tres mesos

El Govern d'Espanya espera recaptar amb el nou impost 968 milions d'euros anuals

El Periódico

Les noves lleis de creació dels impostos sobre les transaccions financeres i sobre determinats serveis digitals s’han publicat aquest divendres al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), amb la qual cosa arrenca el termini de tres mesos per a la seva entrada en vigor.

Aquests impostos, aprovats definitivament pel Senat la setmana passada, preveuen recaptar més de 1.800 milions d’euros l’any vinent, segons els càlculs remesos dijous a Brussel·les pel Govern com a part de l’esborrany pressupostari.

L’impost sobre determinats serveis digitals, que preveu recaptar 968 milions, gravarà les grans tecnològiques amb un 3% dels seus ingressos obtinguts de publicitat, intermediació en línia i transmissió de dades.

El Govern de Pedro Sánchez, va aprovar en un Consell de Ministres del febrer el projecte de llei de l’impost sobre determinats serveis digitals, conegut com ‘taxa Google’, un impost a les grans empreses tecnològiques. ¿Què és la ‘taxa Google’? ¿Com funcionarà a Espanya? ¿A qui afecta? ¿Qui la pagarà? Responem a aquestes preguntes.

1. ¿Què és la ‘taxa Google’?

És un impost que gravarà algunes operacions realitzades per les grans multinacionals tecnològiques que en l’actualitat no tributen. S’estableix un tipus del 3% als ingressos generats per serveis de publicitat dirigida en línia, serveis d’intermediació en línia i la venda de dades obtingudes a partir d’informació proporcionada per l’usuari.

2. ¿Qui pagarà aquest impost?

Afecta empreses amb ingressos anuals mundials d’almenys 750 milions d’euros i ingressos a Espanya superiors a 3 milions. És el cas, per exemple, de Google, Facebook i Amazon.

3. ¿Qui n’està exempt?

Queda exclòs de l’impost el comerç electrònic que implica la venda de béns o serveis entre els usuaris en el marc d’un servei d’intermediació en línia, i les vendes de béns o serveis contractats en línia a través de la web del proveïdor d’aquests béns o serveis en què el proveïdor no actua com a intermediari. A més, s’exclouen de la taxa determinats serveis financers. I les prestacions digitals que siguin realitzades entre entitats que formin part d’un grup amb una participació, directa o indirecta, del 100% quedaran també fora de l’impost.

4. ¿Com m’afectarà com a consumidor?

La ‘taxa Google’ no grava l’usuari de serveis digitals, per això d’entrada no suposarà cap despesa per al consumidor. No obstant, segons la patronal tecnològica Ametic, el nou impost crearà barreres d’entrada al mercat per a ‘start-ups’ i pimes i pot repercutir de forma negativa en els usuaris al resultar-los més car accedir als serveis de les plataformes digitals. Ametic afirma que les grans tecnològiques com Amazon, Google o Facebook podrien repercutir aquest impost en el preu final a les petites empreses, autònoms, usuaris, organitzacions sense ànim de lucre o organismes públics que utilitzen aquestes plataformes. Un informe del sector apunta que la taxa carregarà fins a 665 milions als consumidors.

5. ¿Quins ingressos suposarà per a Espanya?

El Govern espanyol ha rebaixat a 968 milions la previsió de recaptació anual pel nou impost digital. Fa un any, la previsió de recaptació per l’impost era de 1.200 milions d’euros anuals. Ara, segons la ministra d’Hisenda, s’ha rebaixat la previsió en consideració a la desacceleració econòmica i l’experiència d’altres països que, com França, ja han posat en marxa un impost similar.  El cert és que la nova previsió de recaptació (968 milions) coincideix amb l’estimació màxima que al seu dia va formular l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF), sota presidència de l’actual ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá. L’Airef  va considerar excessiva la previsió de 1.200 milions i va situar la recaptació addicional en una forquilla d’entre 546 i 968 milions.

6. ¿Com s’abonarà?

Estava previst en el projecte inicial que es liquidés trimestralment i la meritació es produís per cada prestació de serveis subjecta a l’impost. No obstant, després de les pressions de l’Administració de Donald Trump, el nou tribut no es recaptarà fins a finals del 2020, per donar temps a un possible acord dins de l’OCDEAquest organisme s’ha donat de termini fins a final d’any per crear una taxa digital que superi les traves que posa Trump.  A partir del 2021 està previst recuperar la liquidació trimestral de l’impost.

7. ¿Quines sancions es preveuen a qui no pagui?

Es preveuen sancions de fins el 0,5% de l’import net de la xifra de negocis de l’any natural anterior per a les empreses que mirin d’ocultar la ubicació de l’usuari d’aquests serveis mitjançant el falsejament o ocultació de l’adreça de protocol d’internet (IP) o altres proves.

8. ¿Qui rebutja la ‘taxa Google’?

Els Estats Units. L’Administració de Donald Trump ha amenaçat d’imposar aranzels del 25% sobre les importacions europees si es posa en marxa una taxa a grans empreses de serveis digitals. Tampoc hi estan d’acord les patronals tecnològiques.

9. ¿Què passa a França?

França ha sigut un dels primers països a crear aquest impost i ho va fer de manera unilateral. No obstant, el gener passat va congelar la taxa digital per intentar arribar a un acord amb els EUA després que aquest país anunciés aranzels per valor de 2.160 milions d’euros sobre productes francesos.

10. ¿Què en diu la Unió Europea?

La Comissió Europea treballa en la creació d’un impost d’aquestes característiques per a tots els països membres, per tenir una fiscalitat comuna respecte a l’economia digital. Brussel·les calcula que aquest impost comú podria recaptar 6.000 milions anuals per a la UE.