Liberalització ferroviària

La CNMC rebaixa de 10 a 5 anys el contracte de Renfe amb Adif

L'organisme considera injustificada una durada superior a 5 anys, que sí que permet a Rielsfera i Ilsa

La inversió de Renfe, Rielsfera i Ilsa per a la liberalització pujarà a més de 1.600 milions

zentauroepp51112816 23 10 2019 imagen de archivo de un tren ave de renfe   econo191210184802

zentauroepp51112816 23 10 2019 imagen de archivo de un tren ave de renfe econo191210184802 / RENFE

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La liberalització ferroviària s’iniciarà a finals d’any a Espanya, després que Adif hagi adjudicat capacitat a les empreses Ilsa (SNCF) i Rielsfera (Airnostrum i Trenitalia) per competir amb Renfe. L’operador de la infraestructura ferroviària ha de subscriure abans del 13 d’abril els contractes –acords marc– amb les tres empreses que tindran una durada de 10 anys en el cas d’Ilsa i Rielsfera, però no de Renfe. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) frena el pla de Renfe i rebaixa la durada del contracte de 10 a 5 anys revisables

Els anomenats acords marc adjudiquen la capacitat de la xarxa ferroviària a aquelles empreses que competiran amb Renfe en el transport de viatgers en els tres corredors més demandats (Barcelona, Sevilla i Màlaga i el Llevant). La normativa estableix una vigència màxima d’aquests contractes de cinc anys renovables, tret que existeixin contractes comercials, d’inversions i del risc en què incorren les empreses que justifiquin l’ampliació del termini. Característiques que, segons el parer de la CNMC, compleixen Ilsa i Rielsfera, però no Renfe.

L’operador públic, que compta amb una flota de 96 trens, va justificar per mantenir el contracte una dècada la compra de 49 trens més, però la CNMC considera que no té necessitat de fer aquesta adquisició ja que la nova capacitat suposa «tan sols un lleuger increment respecte als serveis actuals» –la capacitat màxima, el 2025 i un dia feiner, serà entre un 6% i un 10% superior a l’actual, segons la CNMC–. Ilsa i Rielsfera incorporaran 23 i 14 trens, respectivament, però en el seu cas, a més de la inversió prevista, hauran de desenvolupar una xarxa comercial i operativa, així com una «imatge de marca al mercat espanyol», cosa que justifica l’extensió del contracte.

L’any passat, sis candidats van sol·licitar capacitat per prestar els serveis de transport de viatgers per ferrocarril –Renfe, Eagle Rail, Rielsfera, Motion Rail, Eco Rail i ILSA– quan es va posar en marxa el procés per a la liberalització. El total de peticions va superar de molt la capacitat disponible, i Adif va haver de triar en funció de l’ús dels paquets establerts (A, B i C, amb el 65%, 30% i 5% de la capacitat total, respectivament). El resultat va ser la preadjudicació a Renfe, Ilsa i Rielsfera dels paquets.

Inversions

Notícies relacionades

La CNMC considera que les guanyadores són les propostes «més realistes» quant a disponibilitat de material rodador i solvència financera. És a dir, l’operador ha respectat els «principis de no discriminació» en aquesta preadjudicació. No obstant, afegeix que en el cas d’Ilsa –l’única que no començarà a operar fins a l’any 2022– «la seva solvència financera està condicionada que es produeixi efectivament l’entrada al seu capital de Trenitalia (operador públic italià)».

Ilsa és l’única de la qual no es dona detall a l’informe de la CNMC de la seva inversió prevista. «El pla economicofinancer d’Ilsa preveu aportacions dels seus accionistes per finançar les seves operacions durant els primers exercicis d’activitat», indica l’informe del regulador. Renfe preveu invertir en material més de 900 milions d’euros i Rielsfera, més de 700 milions d’euros. En conjunt, la inversió total compromesa per a la liberalització serà superior als 1.600 milions d’euros. 

Temes:

Adif Renfe