reclamació

Clamor empresarial perquè entri en funcionament el corredor mediterrani

Uns 1.500 empresaris i representants de la societat civil exigeixen a Elx l'acabament de l'obra

El president dels patrons valencians, Vicente Boluda, afirma que l'obra permetrà estalviar un 20% en costos de transport

zentauroepp51127244 eco191128163428

zentauroepp51127244 eco191128163428

3
Es llegeix en minuts
M. A. Rives / David Navarro

Més de 1.500 empresaris i representants de la societat civil s’han congregat aquest dijous a la Institució Firal Alacantina (IFA) per repassar l’estat de les obres del corredor mediterrani –la via d’ample internacional que ha de recórrer en el futur des d’Algesires fins a la frontera amb França per facilitar la sortida de les exportacions de la zona– i exigir que s’acabi, segons el diari Información.

L’acte s’inscriu dins de la iniciativa #QuieroCorredor, que impulsa l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), el president dels quals, Vicente Boluda, ha lamentat avui que la infraestructura no estarà disponible a la Comunitat Valenciana fins, almenys, l’any 2022 pel retard a les obres al tram de La Encina.

També el president de Mercadona, Juan Roig, que ha assistit a l’acte, ha reivindicat l’acabament del corredor mediterrani, «que és una cosa molt bona per a Espanya i per a tots els que som a l’arc mediterrani», i ha assenyalat que «no s’entén que ciutats com València i Alacant no estiguin encara unides amb l’AVE i que per anar a Elx l’única forma sigui amb cotxe o amb cotxe».

Abans de començar l’acte, Boluda ha valorat que «s’estan fent passos importants» per posar en marxa el corredor, «però la pitjor notícia per a la Comunitat Valenciana és que abans del 2022 no arribarà, quan ho podria haver fet el 2017 o el 2018». Referent a això, ha precisat que la infraestructura permetrà a les empreses un estalvi de costos de transport de mercaderies que ha xifrat en un 20%.

«A la Comunitat Valenciana la repercussió serà molt qualitativa, ja que mentre no tinguem el corredor es veurà minvada la competència amb altres regions d’Europa», una cosa que té una incidència negativa en la creació d’ocupació i en matèria d’exportacions. La construcció del corredor, ha seguit Boluda, va molt lenta i no en podem estar plenament satisfets.

Analitzar els avanços

Segons els organitzadors, l’objectiu de l’esdeveniment és «analitzar els avanços que es fan en la infraestructura, conscienciar el conjunt del país perquè s’impliqui en la seva reivindicació i aconseguir que els nostres representants públics es comprometin a complir, en els terminis establerts, l’execució de la infraestructura perquè sigui una realitat». Tot i que al principi estava anunciada la participació del Ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, finalment no hi ha assistit. 

Foto d’alguns dels participants. / Rafa Arjones

L’Associació Valenciana d’Empresaris destaca que la posada en marxa de la línia ferroviària permetrà «reduir a gairebé la meitat els temps de transport entre les ciutats del litoral mediterrani; augmentar la freqüència de trens a tot el recorregut per impulsar la mobilitat, i millorar la competitivitat de l’economia de l’arc mediterrani, fortament projectada al mercat europeu, multiplicant les oportunitats i l’ocupació a tot el recorregut.

També possibilitarà impulsar el turisme –tant l’europeu com l’intern–, un sector fonamental per a la generació de riquesa i ocupació; augmentar el comerç internacional i la internacionalització de l’economia espanyola, i contribuir a un desenvolupament econòmic més sostenible a través de la reducció de la contaminació i de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, apostant per un transport més respectuós amb el medi ambient i energèticament més eficient.

Ports i aeroports

Igualment, millorar les connexions dels ports i aeroports del Mediterrani espanyol i les seves zones logístiques i industrials amb les seves respectives àrees d’influència de la Unió Europea i amb els països veïns, amb la consegüent generació de riquesa i ocupació, així com promoure un ús intel·ligent de les infraestructures, optimitzant les diferents formes de transport per mediació del transport combinat/intermodal de mercaderies i fent del ferrocarril l’autèntic vertebrador del sistema.

Notícies relacionades

Traduït a xifres, significaria que un desplaçament entre Barcelona i Alacant es podria reduir des de les 5 hores i 35 minuts que es tarden en l’actualitat fins a un total de tres hores. Segons destaquen des de l’AVE, a través de la seva iniciativa #QuieroCorredor les comunitats autònomes per les quals travessa el corredor mediterrani al país reben el 50% dels turistes estrangers que arriben cada any a Espanya, amb Catalunya al capdavant (24,7%), seguida d’Andalusia (13,5%) i la Comunitat Valenciana (11,5%). A més, al costat de Múrcia, és un territori que concentra el 50% de la població espanyola, el 45% del PIB del país, el 47% del teixit productiu i el 46% de l’ocupació.

També, el 51% de l’exportació de béns i el 63% del tràfic de mercaderies portuàries. La patronal destaca que la seva entrada en funcionament suposarà la reducció de 900.000 tones de CO2a l’any, cosa que equival a la contaminació que generen 130.000 cotxes fent la volta al món.