INFRAESTRUCTURES

El moviment contra el corredor ferroviari es revitalitza a Tarragona

La plataforma 'Mercaderies per l'Interior' reivindica el canvi del traçat ferri dibuixat pels últims governs per preservar el litoral i l'activitat turística

47594862 601

47594862 601

1
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El moviment veïnal contra la instal·lació d’una tercera via de mercaderies per la costa de Tarragona es revitalitza. Aquest dilluns es va presentar a Tarragona la plataforma 'Mercaderies per l’interior' que igual com des de l’Associació per la Defensa del Litoral Tarragoní pretenen impulsar una alternativa a la destrossa mediambiental que suposarà que el corredor ferroviari del Mediterrani passi per la costa de Tarragona en lloc de per l’interior. Fortes pressions empresarials han aconseguit que el Ministeri de Foment del PP i del PSOE donessin prioritat a la velocitat d’execució davant l’impacte en zones molt urbanitzades i d’elevat interès turístic.

El portaveu de la nova plataforma, Eugeni Sedano, ha advertit en declaracions a l’agència ACN que el pas continuat de trens de mercaderies comporta riscos de seguretat, contaminació acústica i afectacions sobre la vivenda, el patrimoni i les instal·lacions turístiques pròximes a les vies. ‘Mercaderies per l’Interior’ inicia ara un període d’adhesions i aspira que es torni a discutir el traçat i es busquin millors solucions. El lema dels últims anys, 'Passatgers per la costa, mercaderies per l’interior', torna a guanyar protagonisme.

Notícies relacionades

Els moviments contra el corredor mediterrani ferroviari han xocat en els últims anys amb l’oposició dels poders empresarials i del Govern espanyol, però paral·lelament han rebut el recolzament, sovint tímid, de la pràctica totalitat de partits polítics. Protagonistes dels moviments veïnals reconeixen que portaveus del PP, Ciutadans, el PSOE, ERC i Podem s’han solidaritzat i han recolzat en una mesura o una altra les propostes de desviar les mercaderies per l’interior, però de moment no ha servit de gaire i l’opció menys cara ha sigut l’elegida. 

Empresaris del sector turístic de la zona van arribar a encarregar a estudis d’enginyeria alternatives al projecte de Foment per l’interior. L’últim proposa una ruta en forma de Y invertida, pel que s’aprofitarien part de les vies fèrries instal·lades cap a l’interior (Reus-Montblanc-Sant Vicenç de Calders) per evitar un polèmic pas per Roda de Berà. Aquesta alternativa seria una mica més cara que l’escollida pel Govern central, tot i que alguns apunten que el problema més gran són les presses argumentades fonamentalment pels ports i la indústria d’automoció, que sempre han defensat les tesis de rendibilitat davant la defensa mediambiental i a llarg termini.