Turisme

Un segell de qualitat identificarà els hotels "responsables" en matèria laboral

CCOO, la UGT i la Universitat de Màlaga desenvolupen una fórmula per distingir aquells hotels que garanteixen la qualitat laboral dels seus treballadors

zentauroepp24717111 kelly kellys  limpieza hotel camarera180104232417

zentauroepp24717111 kelly kellys limpieza hotel camarera180104232417

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Un segell de qualitat que distingeixi els hotels que compleixen la normativa laboral i són responsables amb els seus treballadors. Igual que les estrelles Michelin distingeixen els millors restaurants del món partint de l’elaboració dels seus plats, el tracte dels seus empleats i l’experiència gastronòmica, els sindicats CCOO i la UGT han desenvolupat, en col·laboració amb la Universitat de Màlaga, un segell que es fixa en la qualitat laboral dels establiments hotelers. "Volem fidelitzar els clients i que sàpiguen que les estrelles dels hotels són les treballadores i treballadors", va assenyalar el secretari general de la Federació de Serveis de CCOO, José María Martínez, durant la roda de premsa de presentació del projecte que va tenir lloc al Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme.

El projecte, que encara està en primera fase, està format per un conjunt de sis indicadors principals que examinen les relacions entre l’empresa i els seus treballadors com, per exemple, els nivells d’aplicació dels convenis o la llibertat sindical; també la qualitat de l’ocupació, és a dir, quin tipus de feina tenen; els nivells de salut i seguretat en el treball, de formació i desenvolupament professional, diversitat i igualtat d’oportunitats i l’equitat retributiva, és a dir, la retribució màxima i mínima sobre la mitjana.

Els hotels hauran de registrar-se a través d’una pàgina web perquè se’ls avaluï la seva responsabilitat social i, a partir d’allà, rebran la seva qualificació. Una manera, en paraules José María Martínez, de combatre la reforma laboral que va fomentar "la temporalitat, l’externalització, les jornades parcials, els contractes temporals i els salaris per sota de la mitjana que precaritzen el sector". I una oportunitat, segons el seu homòleg de la UGT, Miguel Ángel Cilleros, perquè els que facin el negoci d’una forma "transparent, justa i digna" es reivindiquin davant els que fan competència deslleial amb fórmules com el dúmping a través d’empreses multiserveis i l’externacionalització.

Notícies relacionades

Espanya no és pionera, sinó que aquesta idea ja ha sigut desenvolupada en altres països com Suècia, el Canadà, els Estats Units, Suècia, Irlanda i Eslovènia, tot i que amb indicadors diferents atenent les característiques laborals de cada país sota la marca Fair Hotel. Aquí es dirà "Hotels justos, laboralment responsables", però la idea és unir totes les plataformes en una de sola a nivell internacional perquè sigui un referent, segons va assenyalar el degà de la Universitat de Màlaga, Antonio Guevara.

Per la seva banda, la ministra Reyes Maroto va posar èmfasi en la possibilitat que atorga aquest segell de "sumar valor a l’oferta" de qualitat turística espanyola i es va comprometre a "ajudar" per donar a conèixer el projecte entre el sector hoteler i que així s’hi uneixin com més empreses millor. "No podríem ser líders mundials en turisme sense els 2,4 milions d’empleats que cada dia ens atenen amb un somriure i ens donen un servei, de vegades sense unes condicions laborals dignes", va afegir Maroto, que va recordar que està en tràmit parlamentari (sense avenços) la modificació de l’article 42.2 de l’Estatut dels Treballadors perquè els empleats externs tinguin les mateixes condicions laborals que els contractats.