energia

La CNMC tomba la gran interconnexió gasista entre Espanya i França

La comissió i el regulador francès estimen que el Midcat "no compleix les necessitats del mercat" i aconsellen replantejar-lo

mdeluna29324804 barcelona    barcelones      14 04 2015     econom160616122514

mdeluna29324804 barcelona barcelones 14 04 2015 econom160616122514 / JOAN S PUIG PASQUAL

2
Es llegeix en minuts
P. Allendesalazar

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i la seva homòloga energètica francesa, la Commission de régulation de l’énergie (CRE), han anunciat aquest dimarts un acord per tombar el projecte STEP, la primera fase del gasoducte Midcat, que amb una inversió total de 3.000 milions d’euros havia de duplicar la capacitat de transportar gas entre els dos països a través de la frontera delsPirineus per Girona. "En la seva configuració i capacitats actuals, tal com l’han presentat els transportistes, no compleix les necessitats del mercat i no té prou maduresa per ser considerat en una assignació de costos transfronterera", han argumentat en un comunicat.

Midcat, el tercer gasoducte que havia d’unir França i Espanya en el 2020 a través de 1.250 quilòmetres (450 en la part espanyola), està reconegut com a Projecte d’Interès Comú (PIC) per la Comissió Europea. L’executiu comunitari volia promoure'l dins del seu objectiu que els països socis tinguin la capacitat d’exportar el 10% de la seva capacitat de producció en el 2020 (entre Espanya i França amb prou feines frega el 3%). A més, forma part de la planificació energètica espanyola des del 2002, però s’ha anat retardant per la resistència gal·la a dur-lo a terme. El Govern de Rajoy va parar la seva tramitació el 2012 per la crisi, però la va reactivar el maig passat sense esperar l’informe de la CNMC.

No obstant, també comptava amb molts opositors. Un informe encarregat per la Comissió Europea a una consultora l’any passat ja dubtava de la seva viabilitat econòmica. La CRE francesa també va valorar que elevaria els preus de l’energia sense augmentar la seguretat de subministrament (el cost de la part gal·la era molt més gran, ja que la segona fase, STEP II, tenia previst unir el sud i el nord del país). Així mateix, comptava amb el rebuig de partits com Units Podemd’associacions ecologistes i de la Diputació i les zones de Girona afectades. Les empreses de gas, en canvi, recolzaven la iniciativa.

Rebuig i recomanació

Notícies relacionades

Els dos reguladors han reconegut que les interconnexions són una "eina clau" i han recomanat "continuar amb els esforços" per a una integració més gran dels mercats d’electricitat i gas davant del nivell "relativament limitat" de connexió de la Península Ibèrica amb la resta d’Europa. Alhora, no obstant, han aconsellat a les empreses promotores la "reconsideració" del projecte per trobar "una solució més eficient en benefici dels consumidors".

Les dues comissions han argumentat que el projecte presentat per Enagas i la francesa Teréga "falla al no oferir capacitat per contractar de forma ferma pels comercialitzadors, per la qual cosa no ha rebut recolzament en successius tests de mercat. Els alts costos de la infraestructura, amb el nivell de tarifes que resulten d’aplicació, juntament amb el fet que ja es disposi actualment en la interconnexió de capacitat interrompible, amb un baix nivell d’utilització anual, no garantiria l’acoblament de preus de gas amb el nord d’Europa". La transició ecològica cap a una energia més neta i el consegüent menor consum de gas han perjudicat el projecte.