Anar al contingut

adaptació empresarial

La majoria de les pimes espanyoles no es plantegen millorar la seva digitalització

El creixement del PIB arribaria al 5% aquest any amb una transformació tecnològica més substancial de les empreses

Un estudi revela que només les grans companyies es preparen per a afrontar la Quarta Revolució Industrial

La majoria de les pimes espanyoles no es plantegen millorar la seva digitalització

Antonio Navarro Wijkmark

L’economia espanyola podria augmentar en més de tres punts percentuals la taxa de creixement del 2,7% esperada per a aquest any, fins al 5%, si les empreses aconseguissin adaptar-se a la transformació digital, al mateix temps que la creació d’ocupació passaria de les 500.000 persones que ara s’incorporessin al treball anualment al milió de nous llocs de treball cada any.

Segons l’últim estudi de la consultora Advice Strategic Consultants, arran d’una enquesta feta a 2.400 pimes i autònoms, 400 grans empreses i 400 organismes públics sota criteris de l’INE i aplicant els models de creixement econòmic de diversos premis Nobel, l’educació i la formació dels treballadors s’alcen com els dos factors “essencials” per fer patent la Quarta Revolució Industrial al país.

En concret, la formació i l’educació han d’aconseguir que la digitalització no generi un buit de llocs de treball que provoqui un augment de l’atur ni un creixement de la desigualtat social entre l’1% més ben format, el 19% de llocs intermedis amb certa formació en digitalització i el restant 80% de la força laboral que no està digitalitzat.

Aquesta desigualtat també es reflecteix en el teixit empresarial. Mentre que el 48% de les grans empreses a Espanya –que només suposen el 0,12% del total–, ja es troba digitalitzada gràcies a una inversió anual mitjana d’entre 200.000 euros i dos milions d’euros, tan sols un 14% de les pimes, microempreses i autònoms –que concentren el 99,88% del teixit empresarial–, afirma tenir la intenció de digitalitzar-se.

Aquestes petites empreses sostenen el 66% de l’ocupació total, per la qual cosa la seva escassa digitalització té un impacte directe en el potencial creixement de l’economia, de l’ocupació i de la productivitat espanyola. A més, del 14% que té intenció de digitalitzar-se, tan sols la meitat d’elles afirmen haver assignat un pressupost per a això, un import que només ascendeix a 3.000 euros de mitjana anual.

Paral·lelisme amb la tercera revolució

L’estudi apunta que igual com ara Espanya ha de fer front a la Quarta Revolució Industrial i emprendre una profunda digitalització de tots els sectors econòmics, el país ja va viure la Tercera Revolució Industrial, la de la computació, entre 1995 i 2014.

Durant aquesta etapa, la productivitat mitjana va avançar un 4,5%, la més alta en més d’un segle, i l’increment mitjà del PIB es va anotar un 4% anual, una expansió que es va frenar amb l’esclat de la crisi, tot i que la productivitat de les empreses que van adoptar noves eines digitals va continuar augmentant a un ritme del 3,5% i el 4% anual.

Aquesta vegada, perquè Espanya aconsegueixi el seu màxim creixement potencial, el sector tecnològic i digital hauria de passar de l’actual pes del 8,4% que té en el PIB al 10,4%; augmentar el pes de la indústria fins al 20% com a mínim; mantenir les exportacions en el 32% del PIB; i que el comerç electrònic concentri el 30% del total de ventejar d’empreses i particulars.

L’estudi també inclou un rànquing de les empreses que millor s’han adaptat al món digital. Des del punt de vista de la demanda, destaquen CaixaBank, Telefónica, El Corte InglésInditex Naturgy, mentre que en l’oferta lideren la taula Salesforce, Telefónica, HP, Samsung i Apple.

Temes: Pimes