Resultats

Ryanair guanya un 7% menys en el primer semestre per les vagues i l'alça del petroli

La companyia acusa el cost de les cancel·lacions i retards de vols per vaga en els seus resultats

Creixen els ingressos impulsats per un augment del 27% de la facturació de serveis complementaris

cmontanyes44888728 ryanair180907182524

cmontanyes44888728 ryanair180907182524 / GLEB GARANICH

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Després d’una rebaixa del 12% en les seves previsions anuals, els resultats semestrals confirmen la caiguda: Els beneficis de Ryanair han registrat un descens del 7% en el seu primer semestre fiscal (abril-setembre) i se situen en 1.200 milions d’euros. La companyia assenyala en diverses direccions per buscar-ne els motius: la rebaixa de tarifes (3%) i l’augment del preu del petroli, però també les vagues de pilots i tripulants de cabina i les aturades dels controladors aeris a França que es van veure reflectides en un augment dels costos per cancel·lació o retard (reglament UE261 sobre els drets dels passatgers).

En un comunicat, l’aerolínia irlandesa enuncia aquestes xifres en contrast amb els 76,6 milions de passatgers que van viatjar en l’aerolínia irlandesa en aquests sis mesos, un 6% més que durant el mateix període del 2017, i amb uns ingressos de 4.790 milions d’euros, un 8% més elevats que l’any passat. En aquest sentit, destaca un creixement del 27% (1.300 milions d’euros) dels ingressos per serveis complementaris, és a dir, el cobrament per embarcament prioritari, la reserva de seients i el polèmic cobrament per portar una maleta. De fet, la ‘low cost’ ja compta amb 50 milions d’usuaris registrats a My Ryanair.

Ryanair manté la seva forquilla de beneficis per al còmput global de l’any entre els 1.100 i 1.200 milions d’euros (després de baixar-la un 12%).

Vagues i ‘brexit’

La companyia de baix cost afronta el 2019 com un any d’inversió en personal, sistemes i negoci per créixer fins als 200 milions de passatgers i en el qual hi haurà augments salarials del 20% per als seus pilots, assegura. Per la seva banda, l’aerolínia diu que des que "va acceptar reconèixer els sindicats el desembre del 2017" ha avançat molt en les negociacions amb els seus pilots i tripulants de cabina en països com ara Irlanda, Itàlia, el Regne Unit i Alemanya (TCPs) i amb Portugal, on va arribar a un acord la setmana passada.

Notícies relacionades

"El progrés ha sigut més lent en altres mercats com Espanya i Portugal (tripulació de cabina) i Alemanya (pilots), on els empleats de la competència han interferit per retardar els acords amb la nostra gent i els seus sindicats", afegeix. No obstant, Ryanair no descarta noves vagues "ocasionals" dels seus treballadors, i assegura que continuarà "negociant i celebrant" acords sindicals durant aquest hivern.  

Sobre el ‘brexit’, l’empresa irlandesa espera que si no s’arriba a un acord entre el Regne Unit i la Unió Europea, s’aconsegueixi, almenys, una pròrroga de 21 mesos, fins al desembre del 2020. En cas contrari, i en vista de la possibilitat d’un ‘brexit’ dur, l’aerolínia adverteix que els seus accionistes anglesos seran tractats llavors com no pertanyents a la UE i, per tant, la Junta restringirà el seu dret de vot així com la venda d’accions, només a europeus, "per garantir que Ryanair continuï sent majoritàriament europea".