Aerolínies

Ryanair cau en borsa després de rebaixar la seva previsió de beneficis en un 12% per al 2019

La companyia irlandesa reconeix que les vagues de tripulants de cabina i pilots estan afectant els seus comptes

undefined44910226 file photo  ryanair aircraft are seen at dublin airport dubl180905215333

undefined44910226 file photo ryanair aircraft are seen at dublin airport dubl180905215333 / Clodagh Kilcoyne

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Per primera vegada, Ryanair abaixa el cap i deixa a la vista les seves vulnerabilitats. L’aerolínia irlandesa ha decidit rebaixar la seva previsió anual de beneficis un 12 % a causa dels alts preus del combustible, la caiguda del trànsit i les vagues de pilots i tripulants de cabina que s’han produït durant l’estiu en diversos països d’Europa, entre ells, Alemanya, Holanda, Bèlgica, Espanya, Portugal, Itàlia i Irlanda. La ‘low cost’ ha reduït el rang actual de beneficis, que se situava entre 1.200 i 1.350 milions d’euros, a una forquilla de 1.100 i 1.200 milions d’euros. I això l’ha portat a caure un 10 % a la borsa de Dublín aquest dilluns.

En un comunicat, el conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, reconeixia que les dues últimes vagues de la tripulació de cabina i pilots a cinc països de la Unió Europea havien afectat el nombre de passatgers, les reserves i els rendiments de l’empresa. “Tot i que lamentem aquestes interrupcions, els dos dies de vaga operem més del 90% de la nostra programació. No obstant, la confiança del client, les reserves futures i les tarifes del tercer trimestre s’han vist afectades, sobretot durant els períodes d’octubre i Nadal en aquests cinc països on s’han repetit vagues innecessàries”, va agregar O'Leary.

La factura en combustible s’incrementarà en 30 milions d’euros, fins a arribar a uns 460 milions més que l’any passat.

Aquestes xifres no inclouen la pèrdua de 150 milions d’euros a causa de la compra de Laudamotion. 

1% menys de vols a l’hivern

L’arolínea ha decidit retallar la seva capacitat de vols d’aquest hivern en un 1% amb el tancament de les bases de la companyia a Eindhoven (Holanda) i la base de Bremen (Alemanya), així com una reducció de 5 a 3 avions a la base alemanya de Niederrhein, a partir del dilluns 5 de novembre. Això no vol dir que no s’operin vols a aquestes ciutats, sinó que les rutes es faran en avions operats per tripulació estrangera.

Notícies relacionades

Els clients que ja havien comprat un vol amb origen o destinació a aquestes bases ja han sigut contactats i seran reallotjats en altres vols o els seran reemborsats els diners, segons ha informat Ryanair. A més, la companyia ha assegurat que consultarà amb els seus treballadors en aquestes bases per minimitzar les pèrdues d’ocupació a través d’ofertes de vacants en altres bases o permisos remunerats per a la tripulació. 

La companyia no descarta noves aturades durant el tercer trimestre el que provocaria que es reduïssin fins i tot més les previsions de beneficis anuals, així com una nova retallada de vols.