DADES DE TINSA A ESPANYA
Barcelona és la ciutat espanyola amb els preus de la vivenda més alts
El preu mitjà de la vivenda va pujar el 4,9% en el tercer trimestre a Espanya i augmenta de forma ininterrompuda des del 2016

nh 3809 /
Barcelona és la ciutat amb els preus de la vivenda per metre quadrat més alts d’Espanya. Segons dades de la consultora Tinsa, el metre quadrat es va situar al final del tercer trimestre en 3.383 euros per metre quadrat. Al districte d’Eixample els preus es van encarir el 4,5% l’últim any, mentre a Sarrià-Sant Gervasi ho van fer en un 8,1%, en comparació amb el 15,7% a Sant Andreu i l’11,5% a Horta Guinardó. El preu mitjà de la vivenda acabada (nova i utilitzada) a Espanya es va incrementar un 4,9% en el tercer trimestre respecte al mateix període de l’any anterior, fins als 1.317 euros per metre quadrat.
Segons Tinsa, el preu mitjà a Espanya evoluciona a l’alça de forma ininterrompuda des del tercer trimestre del 2016, i acumula una revaloració del 9% des d’aleshores. Mentrestant, des del valor màxim assolit a finals del 2017, el preu de la vivenda ha experimentat una caiguda del 35,7%.
Segons l’informe de Tinsa, els espanyols destinen de mitjana el 17,2% dels seus ingressos familiars bruts a afrontar el primer any d’hipoteca. La hipoteca mitjana a Espanya se situa entorn dels 120.000 euros, amb un import mitjà mensual de 559 euros. L’increment dels preus a Madrid i Barcelona "ha impulsat l’esforç financer fins al 26,1% i el 26,4%, respectivament, per sobre del nivell del 25% que es considera sostenible per no encarar problemes d’accés", explica l’informe. La quota mensual hipotecària a Barcelona se situa entorn dels 730 euros a Barcelona, només per sota de la de les Balears (824 euros), segons dades de l’INE.
Totes les comunitats autònomes, a excepció de Cantàbria, han incrementat el seu preu l’últim any, segons Tinsa. "Tot i que la normalització del mercat residencial s’estén de manera general, continuen havent-hi diferències importants entre territoris", ha destacat Tinsa. Set capitals de província van registrar en aquest tercer trimestre augments interanuals de preus superiors al 10% i fins a 16 ciutats van registrar caigudes de preus en taxa interanual. En cinc, el descens l’últim any ha superay el 5%.
La Comunitat de Madrid s’ha mantingut com la regió on més s’ha incrementat el preu mitjà en els últims 12 mesos, ja que va registrar una pujada interanual del 13% en el tercer trimestre del 2018, seguida de La Rioja (+11,8%), les Illes Balears (+9,9%) i Navarra (+8,7%).
Quatre comunitats autònomes més (Múrcia, les Canàries, Catalunya i Andalusia) van mostrar pujades interanuals entre el 5% i el 8% entre el juliol i el setembre.
Cantàbria, amb descens interanual de l’1,1%, ha sigut l’única regió on s’ha reduït el valor mitjà de la vivenda acabada l’últim any. Mentrestant, el preu s’ha estabilitzat a Extremadura i Galícia, que han registrat lleugers increments interanuals del 0,1% i del 0,8%, respectivament.
Després de les comunitats autònomes uniprovincials esmentades anteriorment (Madrid, La Rioja, les Balears i Navarra), les províncies on més s’ha incrementat el preu mitjà de la vivenda en els últims 12 mesos han sigut Màlaga (+8,4%), Valladolid (+7,9%), Múrcia (+7,9%), Lleó (+7,5%) i València (+7,4%). Els descensos interanuals més grans en el trimestre van correspondre a Ourense (-5,2%), Conca (-4,9%), Castelló (-3,8%) i Salamanca (-3,4%).
Les províncies amb el preu mitjà més elevat per metre quadrat en el tercer trimestre van ser Guipúscoa (2.291 euros), Madrid (2.265 euros) i les Illes Balears (2.146 euros). Entre les més barates, van destacar Conca (702 euros per metre quadrat), Toledo (713 euros) i Terol (720 euros).
Notícies relacionadesA la ciutat de Madrid, d’altra banda, va destacar l’increment del 24,2% al districte de Vicálvaro; el 22,1% de Ciudad Lineal o el 21,6% de Villaverde.
L’estadística de Tinsa indica també que el termini mitjà de venda d’una vivenda a Espanya va descendir fins a 7,8 mesos des dels 8,3 mesos del trimestre anterior. Madrid va continuar sent la capital entre les cinc grans analitzades on més ràpid es van vendre les vivendes (2,6 mesos), seguida de Saragossa (3,9 mesos) i de Sevilla (5,1 mesos).
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Habitatge turístic Multes de fins a mig milió d’euros per als propietaris d’habitatges que no realitzin aquest tràmit
- Accident Dos vianants ferits en ser atropellats per un autobús H12 a la Gran Via de Barcelona
- Festivals Cancel·lat el concert de Fito Páez que havia d'inaugurar el festival de Cap Roig
- Una genial Vicky López gaudeix a la ‘platja de Berna’
- El 50% de les assegurances a Espanya es contracten a través de mediadors
- Espanya ultima l’esborrany de l’estratègia espacial per créixer a la UE
- Un accident de trànsit acaba amb la vida de Diogo Jota
- El Tour es prepara per al duel entre Pogacar i Vingegaard