Els empresaris reclamen a l'Estat que compleixi la inversió que promet

Les obres del Corredor Mediterrani i Rodalies destaquen entre les exigències dels patrons al Govern central

Acte reivindicatiu de Pimec.

Acte reivindicatiu de Pimec.

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

"És tan important dotar pressupostàriament les inversions com que es compleixin". La reflexió del president de PimecJosep González, resumeix el sentiment de l'empresariat català davant l'acte que ha convocat precipitadament aquest dimarts a Barcelona el president del Govern, Mariano Rajoy, amb el títol 'Connectats al futur'. Un altre dels protagonistes serà el ministre de Foment, Íñigo de la Serna.

El corredor mediterrani, l'eix prioritari per a Europa que comunica Algesires amb el nord del continent; i la millora de Rodalies a Barcelona són dues prioritats que marquen els patrons catalans. Fonts del Govern central admeten que l'eix mediterrani, que preveu obres viàries i ferroviàries i als ports de Barcelona i Tarragona, serà un dels pilars de la jornada, però també la liberalització del sector ferroviari

Pels empresaris, l'aposta per la situació de Rodalies que utilitzen milers de ciutadans diàriament, amb les constants incidències i avaries, són un dels elements que han generat més crispació i han donat ales a l'independentisme com a alternativa per a un servei millor.

Amb la calculadora a la mà, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha aprofitat la visita anunciada de Rajoy per reclamar a l'Estat "deutes pendents" per projectes d'infraestructures essencials que xifra en 10.000 milions d'euros i que s'han promès "una i mil vegades". En una jornada organitzada per l'Associació Espanyola de Directius, Rull ha inclòs dins del capítol de pendents la B-40 entre Abrera i Sabadell o el compliment del pla de trens de rodalies.

De la quantitat total, 2.195 milions corresponen a obres viàries; 3.890 a les incloses en l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani; i 3.461 milions més, a l'execució íntegra del Pla de Rodalies de Catalunya 2008-2015. Rull també ha recordat que del pla d'actuacions urgents de rodalies 2014-2016, "ara mateix només ha entrat en funcionament el 8,5% del que es preveia".

En opinió de Joaquim Llansó, president de la Cambra Oficial de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC), integrada en la patronal Foment del Treball, seria "un signe de bona voluntat" que les adjudicacions aturades o que van a ralentí o estan a mig fer es reprenguin a bon ritme. També ho seria que se'n traguessin a licitació altres de les previstes.

'CAT100' 

El cert és que hi ha moltes obres pendents o paralitzades. Foment va elaborar el 2015 un catàleg de les 100 que considera essencials amb el títol 'Cat100'. Amb prou feines s'ha avançat des d'aleshores. D'aquest catàleg 2016, "les més importants pendents de licitar pel Ministeri de Foment són Rodalies i regionals, el tram Castelló-Vandellòs del Corredor Mediterrani, els accessos ferroviaris i viaris del port de Tarragona i l'eix viari pirinenc", segons la CCOC.

Però no és només una qüestió d'infraestructures pendents o d'incorporar-hi altres projectes, sinó també de recel i escepticisme davant de possibles nous anuncis. Les inversions pressupostades ja han sigut baixes els últims anys, però és que, a més, el nivell d'execució encara ha sigut inferior. 

Notícies relacionades

Un estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona destacava el novembre passat que en aquell exercici es va registrar a Catalunya "el pitjor balanç de la història en inversió de l'Estat d'infraestructures. Aquell exercici, per exemple, només va executar el 59% de la inversió prevista en infraestructures per al 2015, cosa que va fer "més gran el dèficit d'inversió acumulada". De fet, s'ajunten dues carències: el grau més baix d'execució de la inversió de l'Estat a Catalunya i el dèficit d'aquesta variable en relació amb el pes econòmic que té la comunitat (8,2% de la inversió regionalitzada de l'Estat, per sota de la meitat del pes econòmic de la comunitat.

Segons el president de Pimec, executar per sota del previst s'ha convertit en "sistemàtic", igual que la falta d'inversió en projectes essencials. "Si volem anar a França únicament s'hi pot anar per l'autopista. Gairebé no s'han fet autovies com en altres zones o una via ràpida que comuniqui Lleida amb el port de Tarragona". Al seu torn, destaca el fet que cada any tingui més dotació l'eix atlàntic que el mediterrani, quan aquest últim és "una gran artèria europea fins al nord del continent". Diverses associacions empresarials --tant de Catalunya, com del València, Múrcia i Andalusia-- han fet front comú per demanar més agilitat per acabar les obres.