FINANCES
Els pagaments amb diners en efectiu resisteixen
Un estudi alerta del risc d'exclusió social si s'imposen els mitjans digitals

billetes
Els diners en efectiu resisteixen malgrat l'auge del comerç electrònic i de nous sistemes amb bitllets i moneda virtuals. Les facilitats per realitzar operacions amb targetes, telèfons mòbils, rellotges intel·ligents i altres dispositius no ha aconseguit eclipsar la vigència dels tradicional diners en efectiu com a mitjà de pagament, que perdurarà en el temps i aguantarà el desafiament 'on line', segons un estudi dut a terme per l'Instituto Coordenadas de Gobernanza y Economía Aplicada.
Malgrat la "croada" en bona part de la UE contra el bitllet de 500 euros, iniciatives de països com Dinamarca per eliminar els diners físics, les mesures per limitar la quantia dels pagaments en efectiu i la percepció social que els que fan transaccions amb bitllets són sospitosos d'activitats irregulars, l'estudi afirma que l'ús dels diners en efectiu "superarà tots els embats".
El vicepresident executiu de l'Instituto Coordenadas, Jesús Sánchez Lambás, assegura que aquest estudi posa de manifest la necessitat que totes les administracions financeres analitzin amb molta prudència qualsevol decisió que afecti la gestió dels diners físics. Entre els arguments de l'estudi hi ha la permanència dels diners en efectiu en el mercat financer mitjançant el seu paper com a element de compensació en la distribució de la riquesa.
RISC D'EXCLUSIÓ
Segons explica l'informe, l'ús exclusiu dels diners de plàstic o dels pagaments 'on line' exigeixen una bancarització total de les societats en què s'apliquen, cosa que exclou enormes nuclis socials que viuen aliens a aquesta exigència. D'aquesta manera, afirma que els diners en efectiu garanteixen la inclusió financera.
"No es pot actuar de forma que masses importants de la població quedin fora del sistema financer per frenar l'ús de l'efectiu", adverteix Sánchez Lambás. L'institut també ha recordat les anàlisis que assenyalen que el desenvolupament de la telefonia mòbil i la seva expansió des de la telefonia fixa se sustenta en l'ús dels diners en efectiu, ja que disposar de telèfon fix suposava tenir un compte bancari des del qual abonar el seu ús, mentre que qualsevol pot comprar amb bitllets un terminal mòbil i contractar temps d'ús.
"Lligada a un compte corrent, la telefonia mòbil seria avui privilegi d'uns quants a tot el món. Els diners en efectiu igualen tothom en l'accés a la tecnologia", assenyala.
- Estat dels embassaments avui, 5 de maig, a Catalunya: Sau, Foix, Susqueda i la resta de pantans
- Urbanisme BCN traurà a concurs la Torre Ona de Glòries abans de final d’any
- Famosos Ferran Adrià desvela a 'Col·lapse' la frase que li va dir Xavi Hernández: "Se'm va quedar sempre al cap"
- L’impuls al biogàs accelerarà el tancament d’abocadors a Catalunya
- Preus rebaixats Ni Lidl ni Carrefour: aquest és el supermercat 'low cost' que arrasa a Espanya
- Tribunals La jutgessa cita a declarar el comissari dels Mossos Eduard Sallent com a testimoni per la fugida de Puigdemont
- Sector bancari La consulta del Govern sobre l'opa BBVA-Sabadell: "Considera que existeixen criteris d'interès general diferents a la competència que poden veure's afectats?"
- Compareixença al Parlament Illa aposta per una nova sala d'emergències i reafirma el seu suport a les renovables després de l'apagada
- Successos Els delictes de desobediència, resistència o atemptat contra l’autoritat repunten el 10% a Catalunya
- Resposta de la Generalitat El Govern ofereix assessorament legal a Mas, però evita recolzar una querella per l’operació Catalunya