efectes de la revolució d'internet

Correus gairebé quadruplicarà aquest any el nombre de terminals HomePaq i CityPaq

El sistema de distribució de paquets vol ser una solució als problemes d'entrega al destinatari, però xoca amb dificultats tècniques i culturals

p1140870-01

p1140870-01 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
EDUARDO LÓPEZ ALONSO / BARCELONA

Correus instal·larà aquest any 4.000 dispositius automàtics HomePaq i CityPaq -on els consumidors poden recollir paquets- a tot Espanya, de manera que arribarà a les 5.500 unitats al tancament de l'exercici, gairebé quatre vegades més que ara. El sistema de distribució de paquets, nascut davant la constatació de l'auge de les vendes de productes per internet, s'enfronta ara al coneixement dels procediments per part dels clients i a la necessitat de millora dels sistemes, amb eines tecnològiques que optimitzin els mètodes d'entrega i recollida.

El responsable de la Unitat d'Ecommerce de l'operador postal, Jesús Sánchez -que ha participat aquest dijous en la jornada 'E-commerce i innovació logística', ha assegurat que la iniciativa és un "èxit complet" i que el verdader desembarcament o diversificació de l'oferta de bústies es produirà aquest any.

Fins ara, els 1.500 dispositius instal·lats estan situats únicament a les principals capitals del país, com Madrid o Barcelona. CorreosPaq és un servei que l'operador públic va llançar el 2014 i consisteix en la instal·lació de terminals automàtics receptors de paqueteria als portals de comunitats de propietaris -HomePaq- o en llocs públics concorreguts, com estacions de tren -CityPaq- (més informació sobre els dos sistemes de Correus).

El seu avantatge radica en el fet que una persona pot rebre un paquet en aquests dispositius i, en cas de no estar present al seu domicili en el moment de l'entrega, recollir-lo hores després mitjançant un codi que obre el caseller.

Notícies relacionades

Segons càlculs propis de Correus, "cada usuari que utilitza per primera vegada el servei repeteix una mitjana de 10 vegades", ha concretat Sánchez. El responsable d'E-commerce de Correus ha xifrat en 50.000 el nombre d'enviaments que han tingut com a destí aquests terminals des que van començar a funcionar el 2014. "Els usuaris recullen el seu paquet en una mitjana de vuit hores des de l'entrega", ha afirmat Sánchez, que ha explicat que són idonis per rebre enviaments durant la jornada laboral, en què el destinatari no és a casa.

DIFICULTATS A SOLUCIONAR

Com sol passar en el cas dels enviaments convencionals, el sistema xoca amb les dificultats d'entrega. Fonts de Correus reconeixen que en alguns casos hi ha hagut problemes de gestió dels paquets, atribuïts al 'software' que gestiona el sistema. Altres professionals de l'empresa ho atribueixen a l'hàbit dels mateixos clients, ja que la companyia confia que recullin els paquets en el temps estipulat, un màxim de 72 hores. En cas que l'enviament no es reculli en aquest termini, es donen problemes en la cadena logística amb costos inesperats per a l'operador. Al marge dels problemes quotidians detectats, hi ha un clar convenciment a Correus que el sistema de bústies de la companyia per a la distribució de productes pot ser un clar avantatge competitiu en el futur, a l'acostar a l'operador postal els usuaris finals, carrera en què les companyies de correu urgent encara no estan disposades a entrar.