FINANCES PÚBLIQUES

La Hisenda catalana preveu gestionar 850.000 deutes impagats a l'any

L'objectiu del Govern és assumir la recaptació executiva pròpia, de les diputacions, Consells Comarcals i ajuntaments

El 4 d'octubre es denunciarà el conveni amb els registradors per liquidar els impuestos cedits

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La hisenda catalana, a través de l’Agència Tributària de Catalunya (ATC), assumirà la recaptació executiva (embargaments de comptes i actius) de totes les administracions amb l’excepció de les de l’Estat. En total, els expedients a gestionar anualment seran 850.000, dels quals 300.000 són multes del Servei Català de Trànsit, segons les estimacions de l’Executiu català.

    El Govern destinarà 115 persones a aquest treball que en l’actualitat realitza l’agència tributària estatal (AEAT) per uns 9 o 10 milions d’euros anuals. L’agència estatal, a la qual ja se li ha anat reduint la càrrega de treball, té una elevada eficàcia en aquesta tasca pels seus sistemes i tecnologies de la informació. El deute pendent que gestiona i que correspon a Catalunya suposa al voltant de la cinquena part del total perquè incorpora el de Trànsit. 

TOTES LES ADMINISTRACIONS / Per part de la Generalitat es preveu no tan sols fer la recaptació executiva de deutes impagats en el període voluntari pròpies (ATC), sinó la de les quatre diputacions (190.0000) i els ajuntaments i consells comarcals amb òrgans de recaptació (300.000) a través de convenis.

    Els acords amb les diputacions ja van entrar en vigor; els que s’han de firmar amb els ajuntaments de Barcelona, Sabadell i el Consell Comarcal de la Selva, a finals d’any; i el previst amb Trànsit, a principis del 2017, igual que amb altres administracions locals i comarcals.

    Els responsables del fisc català treballen per poder portar a terme l’activitat completa d’embargaments i subhastes de béns immobles, mobles, actius financers o vehicles entre l’abril i l’octubre del 2017.

    En només 10 mesos, la plantilla de l’ATC es duplicarà, al passar de 378 treballadors a 800 el juliol de l’exercici pròxim. A més d’assumir les tasques que realitza l’agència estatal, l’ATC també farà les que desenvolupen avui 53 oficines dels registres de la propietat com a conseqüència d’un conveni firmat el 2012 i prorrogat fins al 31 d’octubre del 2017, amb un cost de gairebé 30 milions anuals.

    El 4 d’octubre, Lluís Salvadó, secretari d’Hisenda, es reunirà amb el degà dels registradors de Catalunya, Luis Suárez, per denunciar el conveni. El pla, vist amb recel pels afectats, és obrir concursos de funcionaris interins durant l’any que ve, als quals podran presentar-se els 277 empleats dels registres, ja que la seva experiència a liquidar tributs cedits «serà valorada en els barems d’aplicació». Està previst destinar 264 persones a aquestes tasques.

    A Euskadi, la comunitat amb més competències, la tasca de gestió i liquidació dels impostos cedits també la fan els registradors, igual que a Madrid; mentre que en autonomies amb menys població, com Múrcia, les Canàries o Astúries, ho fan els mateixos governs autònoms. 

    

ESTALVIAR RECURSOS / Segons les previsions, aquest any s’incorporaran a l’ATC 48 persones, i durant el 2017, 374 més. El desplegament de 15 oficines previst no inclou la zona central de Catalunya. Per dissenyar-lo, s’han tingut en compte els habitants, les activitats amb transcendència tributària o la divisió administrativa. En tot cas, el Govern català explica que en una segona fase s’ubicarà personal de l’ATC a les oficines de la xarxa Tributs de Catalunya, mitjançant una finestreta única amb 142 punts d’atenció.

Notícies relacionades

    Salvadó està convençut que, deixant d’externalitzar els treballs actuals, la Generalitat estalviarà recursos. I compara els 37 milions que es paguen a l’agència tributària estatal (9,5 milions) i als registradors (27,5 milions) amb els 3,23 milions de costos recurrents de la nova xarxa de 15 oficines pròpies, en què invertiran 6,3 milions; i els 16,6 milions de l’increment de personal, que donen un total de 19,83 milions.

    L’oposició no ho té gens clar. I destaca que 53 oficines liquidadores amb 400 empleats costen 27,5 milions, mentre el pressupost actual de l’ATC és de 43 milions, amb 378 persones «¿Podran fer-ho més barat amb el doble de plantilla?», es pregunten.