INFRAESTRUCTURES

França privatitza els seus aeroports

El Govern francès s'ha venut la majoria del capital de les infraestructures de Lyon i Niça en el seu mayor privatització des de la de les autopistes el 2006

abertran34899399 aeropuerto de lyon160802131926

abertran34899399 aeropuerto de lyon160802131926

1
Es llegeix en minuts
IRENE CASADO SÁNCHEZ / PARÍS

Sense fer gaire soroll, el Govern francès ha realitzat la privatització mes gran d’infraestructures des de la venda de les autopistes de peatge entre els anys 2005 i 2006. El 28 de juliol passat, l’aeroport de Niça i el de Lió van deixar d’estar en mans de l’Estat. Amb la privatització d’aquests aeròdroms regionals, les arques públiques han recuperat una xifra gens menyspreable: 1.757 milions d’euros.

Després de tres mesos de tràmits i licitacions, els ministeris d’Economia i Indústria designaven els nous propietaris d’aquests aeroports. Fins al 2044, l’aeroport de Niça estarà en mans del consorci Azzurra, una aliança formada per l’empresa italiana Atlantia (65%), l’aeroport de Roma (10%) i una filial de l’empresa elèctrica francesa EDF Invest (25%). L’aeròdrom de Lió ha recaigut en mans del consorci format per Vinci Airports (51%), Caisse des Dépôts et Consignations (24,5%), entitat financera de caràcter estatal, i l’asseguradora Predica (24,5%).

Així, aquests dos consorcis controlaran el 60% dels seus respectius aeroports, la participació que, fins ara, era propietat de l’Estat. Les respectives cambres de comerç i indústria, així com les administracions regionals, departamentals i locals en controlaran el 40%.

LA MILLOR OFERTA ECONÒMICA

Després de l’anunci del tancament de la venda, el Ministeri de Finances i el d’Economia reconeixien que les dues assignacions s’han basat en la millor oferta econòmica. El consorci Azzura va posar sobre la taula un xec de 1.220 milions d’euros per convertir-se en el propietari del tercer aeroport més important de França, Niça, amb 12 milions de passatgers a l’any. El consorci liderat per Vinci Airports desemborsarà 535 milions d’euros per explotar l’aeròdrom de Lió, el quart de França, amb nou milions de passatgers anuals, fins al 2047.

Notícies relacionades

La polèmica sobre la privatització de l’aeroport de Lió ha entelat la campanya de comunicació de l’Executiu. La Cambra de Comerç i d’Indústria de Lió metropolità, el departament de Roine o els representants de les mateixes regions, es van retirar del procés de designació. Tots ells consideraven que les sis propostes que es van presentar a concurs haurien d’haver estat estudiades. No obstant, l’Estat en va seleccionar únicament dues, la del grup Azzura i la del consorci Vinci Airports.

La regió d’Alvèrnia-Roine-Alps ha anunciat que presentarà un recurs davant el Tribunal Administratiu de la capital francesa aquest maeix mes d’agost.