Judici sobre l'economia col·laborativa: Blablacar contra la patronal d'autobusos

Comença a Madrid el primer judici sobre la pròspera economia col·laborativa

bla

bla

2
Es llegeix en minuts

El Jutjat Mercantil número 2 de Madrid celebra aquest dimecres la vista del judici sobre la demanda que la patronal d'empreses de transport en autobús Confebús va interposar contra Blablacar, la xarxa social que connecta persones que volen compartir viatge en cotxe, per suposada competència deslleial. Es tracta de la primera vegada que un jutge analitzarà a fons i es pronunciarà sobre l'economia col·laborativa. 

Fins ara, els tribunals només s'han pronunciat sobre la petició de tancament sol·licitada com a mesura cautelar contra UberCabify i la mateixa Blablacar en les demandes que, des de diferents col·lectius (taxistes i empreses d'autobús), s'han presentat contra aquestes plataformes que faciliten el transport per internet.

Només en el cas d'Uber el jutge va decretar el desembre del 2014 el tancament del seu negoci de cotxes amb conductor a Espanya. Per contra, un altre jutjat va rebutjar tancar Cabify un any després, el novembre de 2015.

Respecte a Blablacar, el mateix jutge que va clausurar Uber, Andrés Sánchez Magro, va rebutjar el febrer d'aquest any les cautelars que les empreses d'autobús van sol·licitar demanant el tancament d'aquesta web.

Ara, aquest magistrat serà el primer a analitzar a fons un conflicte plantejat respecte a l'economia col·laborativa. Una vegada que avui s'hagi celebrat la vista, tindrà tot el temps que estimi convenient per deliberar la seva decisió.

Blablacar ja ha anunciat que, donat el seu "compromís" amb Espanya i la seva voluntat de seguir operant al país, esgotarà totes les instàncies legals en cas que la sentència fos contrària, segons ha avançat el màxim responsable de la web a Espanya, Jaime Rodríguez.

La xarxa social, amb seu a França i que aquest any celebra el desè aniversari, està present en 22 països, on suma 25 milions d'usuaris. A Espanya, l'únic país on se'ls ha denunciat, hi opera des del 2010. Segons les seves dades, suma 2,5 milions d'usuaris, registra un creixement del 12% i l'any passat va aconseguir l'equilibri en els seus comptes.

DOS USUARIS AMB BENEFICI DE TRES EUROS

El judici sobre si Blablacar constitueix una suposada competència deslleial a l'autobús començarà un any després que el maig del 2015 Confebús presentés la seva denúncia contra la web.

Blablacar defensa que no és una empresa de transport, sinó una xarxa social que facilita la connexió entre particulars interessats a compartir un viatge en cotxe.

Així mateix, assegura que els usuaris no obtenen cap benefici al compartir el seu vehicle en un trajecte, i que fins i tot la web compta amb mecanismes per evitar el lucre, ja que expulsa els usuaris que persegueixen un guany.

En aquest sentit indica que, segons un estudi dut a terme als seus usuaris a Espanya, només dos d'ells van obtenir un benefici de 2 i 3 euros, respectivament.

Notícies relacionades

Blablacar limita a més al 0,3% el seu impacte en el negoci de l'autobús, percentatge que tots els seus usuaris representen respecte al nombre de viatgers d'aquest sistema de transport.

La companyia anirà al judici amb diversos usuaris de la seva web perquè declarin com a testimonis. A més, aportarà els informes que va encarregar a Roland Berger i Compass LexEcon, com a experts independents, que constaten que els usuaris de la xarxa no aconsegueixen un benefici i no resten usuaris a l'autobús.