TENDÈNCIA EN AUGE

Barcelona, centre d'iniciatives per a l'economia col·laborativa

Quatre de cada deu empreses espanyoles del sector són catalanes

Un 53% d'espanyols es declaren disposats a compartir o llogar béns

economiacolaborativa2

economiacolaborativa2

1
Es llegeix en minuts
BEGO F. SIMÓN / BARCELONA

Quatre de cada deu empreses espanyoles de consum col·laboratiu són catalanes, segons un rànquing elaborat per Relendo, una plataforma que permet el lloguer de productes entre persones que es troben a la mateixa zona. Una d'elles és Socialcar, segurament la més coneguda, una plataforma de lloguer de cotxes entre particulars o Zank, que facilita els préstecs entre particulars.

Liderant el llistat trobem altres companyies amb seu a Barcelona com Letmespace, que permet buscar i compartir guardamobles entre particulars; Nautal, per al lloguer de vaixells entre particulars o Trip4Real, una comunitat 'on line' per viatjar acompanyat de guies locals que millorin l'experiència del viatge.

L'última empresa que s'ha sumat al mercat és Heygo, els seus fundadors són catalans i van presentar l''app' al Mobile World Congress de Barcelona del mes de febrer. El seu objectiu és arribar a ser el Wallapop dels serveis al nostre país.

COMPARTIR ÉS ESTALVIAR

Cada vegada hi ha més aplicacions mòbils que connecten els ciutadans amb els mateixos interessos i que, de passada, els permet estalviar diners i fins i tot guanyar-ne. Sembla que la crisi ha impulsat aquest canvi en els hàbits de consum dels espanyols.

Segons l'estudi de Nielsen, el 53% dels espanyols estarien disposats a compartir o llogar béns en un context de consum col·laboratiu. Això situa Espanya entre els països de la Unió Europea --on la mitjana és d'un 44%-- amb més potencial de creixement en economia col·laborativa.

El lloguer de productes de segona mà es troba entre les opcions preferides dels espanyols per estalviar. Ho recull el primer estudi sobre la situació de l'economia col·laborativa a Espanya, elaborat per l'Organització de Consumidors i usuaris (OCU), que assegura que tres de cada quatre espanyols han llogat alguna vegada articles de segona mà a través de plataformes com Relendo.

LA UNIÓ FA LA FORÇA

Notícies relacionades

El 2013, la mateixa OCU va llançar una iniciativa pionera al nostre país organitzant la primera compra col·lectiva d'energia, a la qual es van sumar més de 300.000 usuaris i que ara repeteix. Posteriorment, l'OCU va apostar per la compra col·lectiva de gasolina i a finals de l'any passat es va atrevir també amb l'adquisició de 'smartphones' i la negociació de tarifes telefòniques de manera col·lectiva per la qual es van interessar 50.000 persones.

TENDÈNCIA A L'ALÇA

Un recent informe de la consultora PricewaterhouseCoopers assenyala que les principals activitats de l'economia col·laborativa representaran 335.000 milions de dòlars el 2025 a nivell mundial. Espanya ja és la tercera potència a Europa en aquest sector amb més de 500 empreses creades al voltant d'aquests serveis, davant fins i tot de països com Alemanya.