L'ESTRATÈGIA DEL BANC MÉS GRAN DE L'EURO

Més amb el mateix

El Santander promet incrementar el seu dividend i benefici aconseguint més ingressos amb els seus actuals clients - Botín aparca l'estratègia del seu pare de treure a borsa les filials estrangeres

Decidida 8 La presidenta del Banco Santander, Ana Patricia Botín.

Decidida 8 La presidenta del Banco Santander, Ana Patricia Botín. / EFE / JAVIER LIZÓN

2
Es llegeix en minuts
P. ALLENDESALAZAR / MADRID

En només un any a la presidència del Santander, Ana Botín ha fet un gir radical a l'estratègia del seu pare. Els principals damnificats, almenys a curt termini, han sigut els accionistes, que han vist com una ampliació de capital de 7.500 milions d'euros diluïa la seva participació i com el dividend patia una retallada del 66,6% (de 60 a 20 cèntims, si bé va elevar el percentatge que es paga en metàl·lic).

L'executiva ha decidit que és l'hora de premiar-los, ja que defensa que la nova estratègia del banc li permet fer-ho a pesar dels problemes del negoci al Brasil i a Espanya i els dubtes d'alguns analistes sobre el seu capital. «El dividend per acció augmentarà des del 2016 i el benefici per acció aconseguirà un creixement de doble dígit el 2018», va anunciar ahir en el seu primer Dia de l'Inversor, celebrat a Londres. Aquestes alces, va precisar, s'aconseguiran mantenint l'objectiu de pagar entre el 30% i el 40% del benefici en metàl·lic.

La promesa, va afegir, serà compatible amb l'objectiu d'elevar el seu capital «orgànicament» (sense noves ampliacions) per sobre de l'11% el 2018, «si no abans», des de l'actual 9,8%. Per aconseguir-ho, la gran aposta és millorar la vinculació dels seus actuals clients, és a dir, vendre'ls més productes i serveis -i cobrar-los més comissions: preveu que creixin el 10% fins al 2018- per aconseguir més ingressos.

El conseller delegat, José Antonio Álvarez, va explicar que el banc preveu incrementar la seva base de clients «lleials» (són quatre vegades més rendibles) dels 14 milions el 2015 (sobre un total de 117 milions) a 18,5 milions el 2018, amb uns ingressos addicionals de 3.000 milions. En banca digital, elevarà de 15 a 30 milions els clients el 2018 i que passi a suposar del 15% al 30% de les vendes.

Aposta estrella

Notícies relacionades

En la mateixa línia, el màxim responsable de Santander Espanya, Rami Aboukhair, va revelar que, des del seu llançament a finals de maig, s'han obert 500.000 comptes 1|2|3, dels quals més de 135.000 corresponen a clients d'altres entitats que hi han portat la seva nòmina. L'objectiu és arribar als quatre milions el 2018.

Els executius també van explicar que han elevat l'objectiu d'estalvi de costos a 3.000 milions el 2018, ja que preveuen arribar aquest any als 2.000 milions augurats per al que ve. Botín va anunciar, així mateix, que treure a borsa les filials «ja no és una prioritat», enterrant així una altra de les estratègies del seu antecessor. En la mateixa línia, va donar a entendre que la política de compra d'entitats serà més prudent que en el passat.