Volkswagen va manipular 11 milions de vehicles a tot el món

Alemanya, França i Itàlia inicien investigacions per saber si el trucatge ha afectat Europa

El grup automobilístic provisiona 6.500 milions per afrontar multes i haurà de revisar els seus resultats

El primer executiu de Volkswagen, Martin Winterkorn, al saló de l’automòbil a Frankfurt aquest setembre.

El primer executiu de Volkswagen, Martin Winterkorn, al saló de l’automòbil a Frankfurt aquest setembre. / AFP PHOTO / ODD ANDERSEN

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L'escàndol de Volkswagen (VW) és una bola de neu que no para de créixer i que amenaça de convertir-se en una allau que sepulti la companyia. Ahir, el primer productor automobilístic del món, després d'haver superat aquest any Toyota, es va veure obligat a confessar que fins a 11 milions dels seus vehicles havien sigut preparats amb dispositius especials per falsificar els resultats dels controls d'emissió de partícules contaminants. La manipulació permetia disfressar cotxes que realment emetien gasos fins a 40 vegades superiors al que està permès. Alguns models que inclouen aquest motor són, per exemple, el Golf, Jetta, Passat o Beetle de VW i l'Audi A3.

Divendres VW va ser enxampada in fraganti per l'EPA, l'agència de protecció mediambiental, cosa que va forçar el cap de la companyia als Estats Units a una reveladora reacció. «L'hem cagat ben cagada», va resumir Michael Horn. En dues jornades negres, la capitalització borsària de VW ha patit unes pèrdues valorades en més de 26.000 milions d'euros, amb una caiguda acumulada del 38%.

L'hemorràgia del gegant de l'automòbil amb seu a Wolfsburg ha situat el seu president, Martin Winterkorn, a l'ull de l'huracà. L'escàndol ha fet trontollar la reputació de la marca i el lideratge del seu primer executiu, a penes cinc mesos després que aquest protagonitzés una cruenta guerra amb el president del Consell de Vigilància del grup. Ferdinand Piëch, patriarca de VW, principal accionista i membre de la saga Porsche.

Winterkorn va resultar vencedor, i Piëch, juntament amb la seva dona, Ursula, va dimitir del màxim òrgan de control de la corporació. Ahir el diari alemany Tagesspiegel donava per fet que Winterkorn serà substituït divendres pel president de Pors­che, Matthias Müller. Winterkorn es va limitar ahir a demanar disculpes en un vídeo de dos minuts per «haver traït la confiança dels seus clients».

MACROMULTA/ Les crítiques i les recriminacions a l'empresa no es van fer esperar. Dilluns el Departament de Justícia nord-americana va anunciar que obria una investigació criminal contra Volkswagen per violar la legislació mediambiental que podria suposar una multa del voltant dels 16.000 milions d'euros. La companyia va anunciar ahir una provisió de 6.500 milions per fer front a la multa, cosa que obligarà a reformular els seus comptes. «Pagarem el que hàgim de pagar», va assegurar Horn. Darrere de l'ombra de sospita que van aixecar les informacions, altres països es van apuntar a denunciar el que havia passat. Alemanya, França i Itàlia van crear una comissió per indagar sobre la possible conducta criminal de Volkswagen mentre el Regne Unit va demanar que s'obrís una investigació a escala europea sobre els automòbils dièsel.

Notícies relacionades

Els estàndards de la Unió Europea fan més difícil que es repeteixi l'escàndol, ja que als Estats Units són els fabricants els que s'autocertifiquen. Brussel·les va tenir una reacció més tèbia i es va limitar a informar que els reguladors de la Unió Europea es reuniran amb les autoritats nacionals «molt aviat» per buscar la manera de gestionar el cas Volkswagen. No obstant, va ser Corea del Sud qui va respondre més severament. El subdirector del Ministeri de Medi Ambient asiàtic, Park Pan-kyu, va remarcar que si trobaven problemes als vehicles dièsel de Volkswagen «la investigació es podria ampliar a tots els cotxes dièsel alemanys». Això podria suposar un cop frontal a l'estratègia de la companyia al país, un mercat en què ha aconseguit guanyar terreny a Hyundai, i a les exportacions d'Alemanya.

Volkswagen és un gegant automobilístic i un pilar econòmic de l'Alemanya d'Angela Merkel. «Es tracta de ser transparents i solucionar el cas», va afirmar ahir la cancellera alemanya intentant calmar els ànims.