Una sola targeta per moure's per Catalunya

El bitllet 'contactless' T-Mobilitat d'ATM, que també podran fer servir els turistes, generarà milions de dades que serviran per millorar el sistema

TRANSPORT PÚBLIC.L’estació de Catalunya, del metro de Barcelona.

TRANSPORT PÚBLIC.L’estació de Catalunya, del metro de Barcelona. / arxiu / julio carbó

2
Es llegeix en minuts
Josep M.
BERENGUERAS

No ha de ser fàcil per a un turista arribar a Barcelona i descobrir que hi ha fins a 84 modalitats de títols de transports per viatjar en metro, bus, tren, Ferrocarrils, tramvia... De tota manera, l'any que ve arrencarà definitivament el projecte T-Mobilitat, un canvi radical en el transport de Catalunya que substituirà els bitllets actuals, que passaran a concentrar-se en una sola targeta sense contacte prepagament que servirà per a tots els desplaçaments.

La T-Mobilitat, el nom comercial de la qual està per definir, serà una targeta intel·ligent amb xip que servirà per accedir al transport públic acostant-la a un lector (contactless). Els usuaris la podran carregar amb saldo i, cada vegada que agafin el transport públic, se'ls retirarà l'equivalent a aquest trajecte. «Ens hem d'anar oblidant dels títols actuals. Amb la T-Mobilitat serà més equitatiu, perquè l'usuari viatjarà més barat com més viatges faci. També proposarem una zonificació diferent», explica a aquest diari Josep Anton Grau, director general de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). O el que és el mateix: el bitllet calcularà quina modalitat convé a cada usuari segons els viatges que realitzi, les zones... «Serà tant per als ciutadans com per als visitants. Ens imaginem un turista que la compra a l'aeroport, la recarrega, i no ha de preocupar-se de res més. I quan se'n va, pot recuperar el saldo», afegeix.

REFERENT / «És el projecte més avançat que hi ha d'aquest tipus, i l'estem exposant en molts fòrums internacionals perquè suposa situar Catalunya com a referent mundial», assenyala el directiu, que afegeix que és «el millor exemple» de Barcelona com a capital mundial del mòbil. L'argument és que hi ha altres ciutats amb targetes recarregables, però que T-Mobilitat vol anar molt més enllà: combinar-se amb altres elements, ser part de la smart city.

Al voltant del nou sistema es constituirà el Centre de Gestió de la Informació del Transport, en què es tractaran els milions de dades que es generin amb aquestes targetes, que permetran saber les hores punta, els trajectes més usats, transports preferits... Tot, en temps real. «Ara es processen 1.000 milions de transaccions a l'any. Amb el nou sistema es multiplicaran exponencialment», explica Carme Fàbregas, directora de tecnologia d'ATM. Aquestes dades serviran per configurar una millor xarxa de transport i emetre alertes («la informació a l'instant és una de les bases de la iniciativa», diu Grau), reaccionar en casos d'imprevistos, reforços...

Notícies relacionades

La T-Mobilitat no solament vol estar connectada amb el metro, busos o trens, sinó amb el Bicing, els pàrquings... i gairebé tots els elements d'una ciutat intel·ligent. «Gràcies a les dades que es generin i les situacions concretes, es podrà bonificar l'ús del transport en certes situacions», exposa Grau. Per exemple, un dia de contaminació alta, es pot avisar els usuaris a través dels seus mòbils que aquell dia el transport públic és més barat i que, en canvi, els pàrquings públics i els peatges pugen de preu.

La idea de l'ATM és llançar en paral·lel l'app per a mòbils amb NFC que permeti realitzar les mateixes funcions. Tot, acompanyat d'una campanya per explicar als ciutadans com serà aquest sistema. A finals del 2016 arribarà als primers usuaris, i durant el 2017 conviurà amb les actuals targetes. El 2018, es quedarà com a mètode de validació únic. «En el futur, per què no, volem que es pugui fer servir per agafar altres transports com l'AVE, fins i tot el transport públic d'altres països», conclou Grau.