BCN adapta la seva oferta per atraure el 'turista intel·ligent'

Aeroport, transport públic, hotels, museus i comerços abracen noves tecnologies per donar resposta a les renovades necessitats dels viatgers. Gràcies a la 'big data' podran oferir una experiència personalitzada a cada un dels visitants

HOTEL.Demostració d’una habitació connectada, a l’Eurostars BCN Design.

HOTEL.Demostració d’una habitació connectada, a l’Eurostars BCN Design. / arxiu / ricard cugat

3
Es llegeix en minuts
Josep M.
BERENGUERAS

Fins fa poc, els destins tenien el poder de prescriure als visitants els seus productes, mantenint el control sobre l'oferta. No obstant, ara, amb les noves tecnologies i les xarxes socials, el turista ha agafat el control de la situació. ¿Què pot fer el destí? Tota la cadena s'ha d'adaptar als nous temps, incorporar tecnologia, col·laborar i ser proactiva per oferir la millor experiència al visitant, en molts casos personalitzada.

«És necessari preparar-se per rebre aquests visitants que tenen nous costums tecnològics, oferir-los una altra mena d'experiència adaptada al que busquen. Tots els actors han de treballar junts perquè l'experiència sigui completa i satisfactòria», introdueix Òscar Pallarols, director de Smart Living de la Mobile World Capital Barcelona.

Barcelona està fent els deures i la majoria d'agents que participen en la cadena de servei al turista (aeroport i port, transport públic, hotels, museus i comerços) estan evolucionant. «El desenvolupament de l'smart tourist va lligat al de la smart city», recorda Pallarols, que afegeix que la «necessària» col·laboració entre tota la cadena donarà com a resultat una millor experiència i més oportunitats de futur. I és que  l'smart tourist ja no solament vol wi-fi (condició indispensable), sinó que li facilitin el viatge, poder usar el mòbil en qualsevol lloc, obtenir informació a l'instant, accedir amb ell al transport...

'IBEACONS' / El primer contacte de molts dels smart tourist amb la destinació és a l'aeroport. Barcelona vol fer una bona impressió als viatgers, i per exemple Aena ha anunciat que oferirà wi-fi gratis il·limitada en la instal·lació. «Amb les noves tecnologies estem afegint valor a la informació clàssica», explica el director de sistemes d'informació de l'aeroport de Barcelona, José Luis González. La infraestructura ha introduït sensors Bluetooth en els controls per veure el temps que triguen a passar els viatgers, incorporant màquines d'autochecking, introduint pantalles d'informació tàctils... «Ara estem potenciant l'app perquè el passatger sàpiga a l'instant tot el que tingui a veure amb el seu vol», posa com a exemple. També estan incorporant iBeacons, sensors que enviaran informació al mòbil de l'usuari al passar per zones determinades.

Després de l'aeroport, els turistes es desplacen als seus allotjaments. En aquest sentit, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) posarà en marxa l'any que ve la T-Mobilitat, el nou sistema tarifari que funcionarà amb una única targeta contactless prepagament per a tota la xarxa. «S'ha de facilitar el transport dels ciutadans i dels turistes. El transport públic ha de ser la primera elecció, i amb el nou sistema, pioner a nivell mundial, serà més senzill i just per a tots», explica el director general de l'ATM, Josep Anton Grau,

Un cop a l'hotel, algunes cadenes comencen a adoptar solucions tecnològiques com ara habitacions intel·ligents, on tot és controlable des del mòbil o el rellotge. «L'hotel ha d'anar més enllà i convertir-se en el hub, el lloc de convergència entre el client i la ciutat», diu Pallarols. Mentre els hotels fan els deures, en restauració encara queda camí per recórrer, agrega Pallarols.

Els museus també estan incorporant tecnologia per fer diferents les visites. Per exemple, el MNAC no solament aposta per «interacció a distància» amb «tours virtuals», explica Elisabet Pueyo, responsable de màrqueting del museu; sinó que es bolquen a «millorar l'experiència» dels visitants, que tinguin «encara més informació» en les exposicions amb «taules interactives, realitat augmentada» i iBeacons.

Notícies relacionades

Tampoc s'ha d'oblidar que molts turistes vénen a fer compres. El comerç està adaptant els seus sistemes i oferta als nous consumidors (i turistes), perquè segons Elisabet Vilalta, directora general de Comertia, els clients d'avui dia són «multicanal», moltes vegades ja saben què busquen abans d'entrar a les botigues. En aquest sentit, agafen força els showroom, perquè moltes compres es portaran a terme on line. «Creiem en la big data. Les nostres empreses poden aprofitar el coneixement del client per millorar l'oferta i adaptar-la als consumidors», afegeix Vilalta.

Tot el que estan fent l'aeroport, els transports, els hotels, els museus i els comerços es tradueix en dades. I aquesta big data ha de ser un vincle dels agents en aquesta nova era turística i tecnològica: sabent per endavant qui és el turista i què és el que busca (gràcies al creuament de les dades), se li pot oferir una experiència personalitzada, fins i tot sobre la marxa. La tecnologia existeix, però falta que tots els agents col·laborin. «A més, ha d'aparèixer un nou agent que serà qui agrupi i ordeni les dades que generi tot el sector (per millorar l'oferta al turista). Si funciona, tothom en sortirà beneficiat», conclou Pallarols.