Transport aeri
Barcelona és la connexió més afectada per la retallada de 36 rutes de Ryanair
El Prat perd els vols de la ‘low-cost’ amb Santiago, Vigo, Jerez, Valladolid, Lanzarote, Tenerife Nord, Gran Canària i Fuerteventura
Altres aerolínies cobreixen el forat que ha deixat la irlandesa

Barcelona serà la connexió que quedarà més afectada per la retallada de vols de Ryanair anunciada dimecres, segons la llista de 36 rutes eliminades per la companyia. Malgrat que l’aeroport del Prat no havia sigut inclòs en l’anunci de l’aerolínia, la ciutat catalana perdrà la connexió amb els aeroports de Santiago, Vigo, Jerez, Valladolid, Tenerife Nord, Gran Canària, Fuerteventura i Lanzarote.
Això no vol dir que Barcelona es quedi sense aquestes rutes, ja que hi ha altres aerolínies, com Vueling, que fan aquestes mateixes connexions, sinó que el que perdrà seran freqüències, a falta de saber si altres companyies faran ús dels forats que deixa Ryanair, com va afirmar dimecres el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu. Un exemple clar és la ruta Valladolid-Barcelona, que Vueling reprendrà a partir del 28 d’octubre.
Ryanair va anunciar la retallada de gairebé un milió de places en la seva programació d’hivern –que comença a finals d’octubre i s’acaba a finals de març–, cosa que es tradueix en 36 rutes menys i que afecten, sobretot, les connexions dels aeroports regionals espanyols. Un dels aeròdroms més perjudicats serà el de Santiago de Compostel·la, on Ryanair era la primera aerolínia per nombre de vols. A la capital gallega, l’aerolínia tancarà la seva base i reduirà el nombre d’operacions en un 80%, cosa que representa quedar-se sense els vols des de Santiago a Alacant, Barcelona, Gran Canària, Madrid, Màlaga, Palma i Saragossa.
Menys impacte té la cancel·lació de tots els vols de l’altra ciutat gallega, Vigo, ja que només tenia dues rutes: les connexions amb Barcelona i Londres. Totes dues deixaran de fer-se a partir de l’1 de gener del 2026, però en aquest aeròdrom Ryanair era la sisena aerolínia. Els altres tres aeroports en què l’aerolínia de baix cost elimina tots els vols són Tenerife Nord –que afecta les rutes amb Alacant, Barcelona, Madrid, Sevilla i València–, i també Valladolid i Jerez, que en els dos casos només tenien una connexió, amb Barcelona.
Malgrat tractar-se d’aeroports regionals, en alguns casos la retallada afecta els vols amb l’estranger, com en el d’Astúries, que perd la ruta amb Londres. També Santander i Saragossa, on Ryanair era la primera aerolínia, i les rebaixes de capacitat (del 38% i del 45%, respectivament) afecten fonamentalment les connexions internacionals. En concret, Santander perd les rutes amb Milà Bèrgam, París Beauvais, Roma Fiumicino i Viena, mentre que Saragossa es queda sense París Beauvais, Santiago i Venècia Treviso.
En el cas de les Canàries, a més de Tenerife Nord, els aeroports que queden afectats són Gran Canària, Fuerteventura i Lanzarote, que perden 12 rutes en total, les que uneixen Gran Canària amb Barcelona, Madrid, Palma, Santiago i Sevilla; Fuerteventura amb Barcelona, Londres Luton i Madrid; i Lanzarote amb Barcelona, Londres Luton, Marsella i Torí.
Iberia Express es reforça
El forat que deixa l’aerolínia irlandesa ja l’estan emplenant altres companyies. A més de la ruta entre Valladolid i Barcelona de Vueling, Iberia Express va anunciar ahir que recuperarà tres connexions més de les que deixa la low-cost irlandesa: són les que uneixen Madrid amb Tenerife Nord, Gran Canària i Fuerteventura, dins del reforç de les seves operacions a les Canàries, que representarà un increment de capacitat del 5% (30.000 places addicionals) respecte al que havia programat fins ara.
La low-cost d’Iberia oferirà fins a vuit freqüències diàries entre Tenerife Nord i Madrid, mentre que a Gran Canària operarà fins a 10 freqüències diàries amb la capital. A més a més, a Tenerife Sud l’aerolínia hi ha afegit prop de 850 places addicionals –fins a tres freqüències diàries– i a Lanzarote, Fuerteventura i La Palma hi programarà 4.500 places addicionals.
Altres aerolínies com Vueling, EasyJet i Volotea exploraran les rutes amb què deixarà d’operar Ryanair, en funció de l’oferta i la demanda de cada moment.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Carla Simón: "La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir, tot i que després va venir la putada de la sida"
- Aerolínies Barcelona és la connexió més afectada per la retallada de 36 rutes de Ryanair
- Mobilitat Castelldefels es desmarca amb una ZBE que eximeix de multes els residents
- Ciberseguretat Evita ser estafat amb només desactivar aquesta opció del telèfon
- Sanitat privada El grup Vithas estrenarà el seu hospital de referència a Catalunya a l’octubre