OPINIÓ

Turisme connectat

2
Es llegeix en minuts
OLGA
GRAU

Un segon després d'aterrar, el so immediat que s'escolta a l'interior d'un avió és el de desenes de mòbils posant-se en marxa a l'uníson i gent teclejant en els sistemes de missatgeria. Quan un turista arriba a un aeroport, el primer que busca és una xarxa de wi-fi per connectar-se a internet i consultar opcions de restaurants, visites turístiques i oci a la ciutat. Passa el mateix quan el visitant recala en un hotel o en un apartament turístic, on busca connectivitat per viure una experiència diferent i, en certa mesura, personalitzada.

El turista viatja amb el seu telèfon intel·ligent que és més potent que un ordinador de fa 10 anys. Aquest factor fa que la tecnologia estigui canviant la manera de fer turisme i la manera com les ciutats acullen els turistes i els proposen les seves ofertes. No només hi ha una enorme revolució respecte de la preparació prèvia del viatge, que ara es fa d'una manera diferent gràcies a l'oferta que hi ha a la xarxa. Sinó que l'estada també es fa d'una forma diferent de com es feia fa cinc anys.

Es tracta d'una transformació que impacta de forma transversal en tots els sectors implicats en la indústria turística. Inclou des de l'aeroport, on el client pot portar la targeta d'embarcament dins del seu mòbil o navegar per internet gratis des de la zona de recollida de maletes, fins al disseny dels serveis de la ciutat: el transport urbà, l'allotjament, el comerç de proximitat, l'oci o l'oferta cultural del territori.

Notícies relacionades

Barcelona està treballant per ocupar un dels primers llocs del rànquing mundial de smart cities (ciutats intel·ligents) gràcies a l'impuls que ha donat la celebració del Mobile World Congress i la capitalitat de la Mobile Capital. Es tenen en compte aspectes com el transport urbà, l'aposta per energies menys contaminants, la gestió de l'espai públic i, sens dubte, el grau de penetració de les tecnologies. Tota la informació generada pels dispositius tecnològics es pot utilitzar per conèixer l'origen del turista, les seves preferències, els seus destins elegits. I aquest big data es pot fer servir per organitzar millor els horaris del transport públic, els serveis de la ciutat, ordenar el trànsit, anticipar aglomeracions en zones molt transitades, preveure a quina hora s'encenen els fanals, etcètera.

L'aposta que està portant a terme Barcelona és molt transcendent perquè no solament consolida la ciutat com un destí desitjat per al turisme de qualitat, en competència amb ciutats com Nova York, Singapur o Tòquio, sinó que a més genera un teixit d'empreses tecnològiques que neixen aquí vinculades a aquests nous projectes urbans. Una bona notícia.