Empreses
Bocates als EUA: Apòstols de l'entrepà
Les sandvitxeries Subway creixen a Espanya i a tot Europa després dels intents frustrats dels 90. La crisi del consum les beneficia pels preus més assequibles del 'fast food'.
Evangelitzadors a tot el món de l'hamburguesa i del pollastre fregit des de la segona meitat del segle XX, els americans ara són també uns esforçats missioners del sandvitx. Subway, el grup nord- americà de sandvitxeries, emula des de finals dels 90 l'estratègia de McDonald's i d'altres cadenes de menjar ràpid de l'altre costat de l'Atlàntic, consistent a obrir establiments per tot el món. El més curiós és que Subway predica aquesta fe en llocs com Europa, on es rendeix molt més culte al bocata que al seu país d'origen (allà, quan l'estómac comença a queixar-se, al que es recorre de seguida és a la controvertidahamburgero al tan novaiorquèshot dog).
Potser no és el mateix que vendre gel a un esquimal, però ja coneixem la saviesa comercial dels nord-americans. Subway demostra aquest bon saber fer després d'haver obert 2.600 establiments a Europa en només deu anys. La recessió no està sent un malson per a aquesta marca, al marge del calfred pel finançament que recorre l'espina dorsal de gairebé tots els negocis:"A França passarem de 128 a més de 200 punts aquest any",diu el gal Thierry Rousset, que des de fa dos anys dirigeix el negoci de la marca americana a França, Espanya, Portugal i Itàlia.
A Espanya tenen 38 sandvitxeries, quatre de les quals a Catalunya. Les expectatives no són dolentes perquè en temps de crisi qui abans disposava d'un pressupost de 12 euros per a un menú passa en moltes ocasions a rebaixar aquesta quantitat fins a la meitat, en la franja de preus delfast food. A més, hi ha una tendència a fer servir menys temps per menjar i a menjar més sa (a diferència de l'hamburguesa, el sandvitx no està estigmatitzat)."He llegit a Le Figaro que el 72,5% dels francesos que mengen fora de casa ja no s'asseuen en una taula perquè els serveixin, i això és una cosa que fins i tot a mi m'ha sorprès", diu en al.lusió al model de negoci de Subway, molt assentat en la cultura del comprar i emportar-s'ho, allò tan nord- americà anomenattake away(encara que a Espanya dos terços dels clients sí que s'asseuen).
Notícies relacionadesRousset admet que els plans de creixement a Espanya"han estat revisats". Que per créixer no només fa falta gana i butxaques propenses a allò més assequible, sinó també franquiciats que estenguin la xarxa."No és una franquícia cara en el mercat del fast food, ja que es pot posar en marxa a partir de 100.000 euros, però el finançament s'ha tornat complicat. La bona notícia és que els traspassos i els lloguers han baixat".
Només al Regne Unit i a Irlanda, Subway suma uns 1.400 punts. Dels 30.700 establiments a tot el món, 6.000 estan fora dels EUA. No obstant, a mitjans dels 90 la premsa econòmica parlava d'una cadena erràtica en el seu creixement exterior. A Europa, el primer local es va obrir al carrer de Génova de Madrid, el 1994."Es treballava amb una masterfranquícia que va explotar els drets a Espanya fins al 2004".Rousset confessa que faltava una política de més supervisió per la central (avui la masterfranquícia ha estat reemplaçada per l'agent de desenvolupament, que no ven franquícies sinó que fa d'intermediari perquè ho faci l'empresa matriu). També es va intentar espanyolitzar el concepte de negoci, una qüestió que, segons Rousset, no funciona en aquest sector:"No fem entrepans de pernil serrà perquè el bar de la cantonada ja ho fa molt bé".El Subway de l'aeroport de San Javier, a Múrcia, de 28 metres quadrats, és el que més factura.
- Debat tècnic Per què la Via Laietana reformada no té arbres: dels túnels del metro al volum dels testos
- Lleida Quatre morts i sis ferits en un accident a l’A-2 a Soses amb quatre cotxes implicats
- CICLISME El caos s’apodera de l’estrena del Tour amb Enric Mas de protagonista
- Victòria del campió d’Europa (2-0) El Madrid topa amb Luis Enrique
- Distribució i IA Amazon ja sap quin producte demanaràs tres mesos abans que ho demanis