MOVIMENTS EMPRESARIALS AMB MARQUES EMBLEMÀTIQUES DE L'AUTOMOCIÓ

L'índia Tata compra Land Rover i Jaguar a Ford per 1.460 milions

La multinacional nord-americana ingressarà menys de la meitat del que va pagar per les firmes de luxe

El venedor aportarà 380 milions a les pensions dels 15.500 treballadors afectats per la venda

2
Es llegeix en minuts
ELENA MATARÓ
LONDRES

Ford Motor, la tercera companyia automobilística del món, va acordar ahir vendre Jaguar i Land Rover a Tata, la icona del motor a l'Índia, per menys de la meitat del que va pagar al seu dia per les dues companyies i en un moment en què la demanda de vehicles de gamma alta està disminuint. Tata pagarà 1.460 milions d'euros per les dues marques de luxe de la multinacional nord-americana, que contribuirà al fons de pensions de les dues cases amb 380 milions d'euros.

La venda, que està subjecta a l'aprovació de les autoritats antimonopoli, finalitzarà entre els pròxims mesos d'agost i setembre, segons van informar Ford i Tata. Ford continuarà subministrant motors, transmissions i altres components a les dues marques britàniques.

La divisió de crèdit de Ford proveirà finançament als distribuïdors de les dues marques venudes per un període de dos mesos. Ford va comunicar els detalls de l'acord als treballadors de Jaguar i Land Rover, que donen feina a 15.500 persones a les plantes de West Midlands i Merseyside, a Anglaterra.

SUPORT SINDICAL

La venda de les dues marques britàniques a Tata va ser anunciada inicialment a Londres per Tony Woodley, líder de United, el principal sindicat britànic, que va recolzar l'adquisició del grup indi. "Hauríem preferit que Ford mantingués les companyies en la seva òrbita, sobretot tenint en compte l'alta rendibilitat de Land Rover", va dir Woodley.

No obstant, va afegir que "donats els compromisos assumits per Tata sobre el futur de Jaguar i Land Rover i els acords a llarg termini per proveir-se de motors a Bridgend i Dagenham (plantes de Ford a la Gran Bretanya)", estan satisfets que la companyia nord-americana s'hi mantingui implicada.

El president de Tata, Ratan Tata, va afirmar que està "molt satisfet" per la incorporació de Jaguar i Land Rover, per les quals va dir que sent un "gran respecte" i va afirmar que es "perpetuarà la seva competitivitat mantenint-ne intacta la identitat".

Alguns analistes han expressat la preocupació pel fet que Tata està absorbint massa deute i responsabilitat en els plans de jubilació, i veuen problemàtica la integració de les dues marques de luxe en la seva gamma de vehicles. L'editor de negocis de la BBC Robert Peston va assenyalar que Tata es comprometrà a seguir un pla quinquennal d'inversions existent per al desenvolupament de la fabricació d'automòbils, però tot i així Jaguar i Land Rover exigeixen fortes inversions.

"Restablir la rendibilitat de Jaguar no serà una cosa fàcil o sense risc", va afegir. Les vendes de Jaguar als Estats Units i Europa van caure un 30% anual en els dos primers mesos del 2008. La venda de Jaguar i Land Rover deixa Volvo com l'única marca estrangera de Ford, que també posseeix el 34% de les accions de la japonesa Mazda.

NOVA ETAPA A FORD

Notícies relacionades

Alan Mulally, president del grup, va afirmar que "ara és el moment perquè Ford es concentri a integrar una marca global, com a part del pla per crear una companyia forta".

Pel director de la consultora britànica Automotive Industry Data, Peter Schmidt, la situació financera de Ford és "tan greu que simplement no podia mantenir més temps les dues companyies". Schmidt sosté a més a més que Jaguar només ha estat "una càrrega financera". Ford va adquirir Jaguar el 1989 per 1.581 milions d'euros i Land Rover el 2000 per 1.726 milions.