ESTUDI CIENTÍFIC

Trobats fòssils del moment en què un meteorit va acabar amb els dinosaures

Un equip d'investigadors descobreixen a Dakota del Nord restes de peixos de fa 66 milions d'anys

El Periódico

Un equip d’investigadors ha descobert als Estats Units fòssils de peixos extremadament ben conservats que van morir fa 66 milions d’anys, en el moment de l’impacted’un meteorit responsable de l’extinció del 75% de la vida a la Terra. I potser la dels dinosaures.

Aquests fòssils de peixos i altres animals ancestrals es van trobar a Dakota del Nord, a 3.000 quilòmetres del cràter de Chicxulub, lloc on va impactar amb l’asteroide.

Aquest estudi, que es publicarà dilluns a la revista científica ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’, mostra com l’asteroide va tenir un impacte devastador en grans àrees, destaca a Eurekalert el seu autor principal, Robert de Palma.

“És com un museu del Cretaci tardà”, diu Mark Richards, un dels autors i professor emèrit de la Universitat Berkley de Califòrnia.

Onades gegants

Els xocs causats per l’impacte de l’asteroide van causar onades gegants a un mar interior del que avui és Dakota del Nord, que, a l’arribar a un riu pròxim que acull peixos, va invertir el corrent.

Van caure torrents de pedres i runes sobre ells, abans que una segona onada els vingués a enterrar. Després es van fossilitzar amb el temps.

“Un embolic de peixos d’aigua dolça, vertebrats terrestres, arbres (...) i altres criatures marines s’ha compactat en aquesta capa”, explica Robert de Palma.

Abans de morir els peixos van inhalar fragments propulsats per l’impacte de l’asteroide, assenyalen els investigadors, que van trobar peces a les brànquies.