A 14 MILIONS DE QUILÒMETRES DE DISTÀNCIA
L'asteroide Apophis visita la Terra
El cos rocós, considerat anys enrere molt perillós, ha estat fotografiat pel telescopi Herschel
Aficionats a l'astronomia intenten aquests dies precisar la trajectòria de l'intrigant objecte

Tres imatges d’Apophis obtingudes pel ’Herschel’ amb tres filtres diferents. El telescopi va observar durant dues hores l’asteroide el cap de setmana passat. /
L'asteroideApophiso Apofis, qualificat anys enrere com una amenaça real per a la Terra a causa de les seves aproximacions previstes per al 2029 i el 2036, fa uns325 metres de diàmetre, amb un marge d'error de 15 metres, cosa que suposa un 20% més de les estimacions precedents, segons les observacions realitzades amb el telescopiHerschel, de l'Agència Espacial Europea(ESA). L'Apophis s'ha acostat aquests dies a uns 14 milions de quilòmetres de la Terra, entre 35 i 40 vegades la distància que ens separa de laLluna, i ha pogut ser fotografiat pel Herschel com una taca difusa.
L'acostament màxim s'aconseguirà avui (dimecres) i demà, una circumstància que no ha passat inadvertida als aficionats a l'astronomia. Per tractar-se d'un asteroide, té una brillantor molt gran (magnitud 16) "i és fàcil localitzar-lo, però el problema és que de nit s'observa molt baix a l'horitzó", explica l'astrònomJosep M. Bosch.
Bosch calcula que almenys una vintena d'aficionats espanyols estan en disposició de seguir l'asteroide en el seu pas actual. A més de saber on buscar, es necessita un telescopi de 40 centímetres de diàmetre, com a mínim. "Amb una càmera CSD que acumuli exposició puc observar-lo com una tacota important", prossegueix l'astrònom.
L'Apophis va ser considerat un asteroide molt perillós en les primeres observacions, fetes el 2004, i com a tal va ser batejat amb el nom de la divinitat egípcia de les tenebres. No obstant, càlculs posteriors van descartar el risc de cataclisme i van estimar que en el moment de més acostament, l'abril del 2029, passaria a uns 36.000 quilòmetres de la Terra.
25.000 bombes d'Hiroshima
Notícies relacionadesEn qualsevol cas, es tracta de l'asteroide conegut que més s'acostarà a la Terra en les pròximes dècades, en una òrbita més pròxima que la dels satèl·lits geoestacionaris (la Lluna està a 300.000 quilòmetres). Si realment arribés a impactar sobre el planeta, l'energia alliberada equivaldria a 25.000 bombes atòmiques d'Hiroshima.
L'asteroide es tornarà a acostar a la Terra el 2036, encara que és difícil precisar la distància exacta ja que el seu trànsit el 2029 podria modificar la trajectòria posterior. Per millorar els càlculs, subratlla l'ESA, és important obtenir la màxima informació possible sobre les seves característiques. ElMinor Planet Center, el centre de referència internacional a l'estudi d'asteroides, demana ajuda per poder precisar els pròxims acostaments, conclou Bosch.
- Sánchez insisteix a "salvar el vaixell" però perd un altre peó
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Victòria del campió d’Europa (2-0) El Madrid topa amb Luis Enrique
- CICLISME El caos s’apodera de l’estrena del Tour amb Enric Mas de protagonista
- Normativa dispar Les platges catalanes sumen 8 ofegats sense una regulació comuna de seguretat
- Tancament del congrés del PP Feijóo es compromet a un «Govern en solitari» sense «cordó sanitari a Vox»: «O Sánchez o jo»
- Aranzels Trump, extasiat amb la seva pròpia estratègia però amb escassos resultats, amenaça de reactivar la guerra comercial i dispara la incertesa
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- És legal ficar el teu gos en una gàbia 8 hores al dia? L’advocat Xavi Abat et treu de dubtes: "Una abominació"
- Distribució i IA Amazon ja sap quin producte demanaràs tres mesos abans que ho demanis