Els usuaris alcen la veu

Obres de manteniment als túnels del Garraf reduiran a una sola via el corredor sud de Rodalies durant tres mesos

Els representants dels usuaris consideren «inacceptable» la nova retallada de trens a l’R2 Sud i Regionals i reclamen alternatives per minimitzar l’impacte

CCOO considera urgent activar una xarxa pública d’alta velocitat a Catalunya

Obres de manteniment als túnels del Garraf reduiran a una sola via el corredor sud de Rodalies durant tres mesos

EUROPA PRESS - Archivo

3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La rehabilitació d’un túnel artificial i dos ponts entre Sitges i Garraf, una obra programada inicialment per Adif per a finals d’aquest any, reduirà a una sola via el corredor sud de Rodalies durant tres mesos. Les plataformes representants dels usuaris del tren consideren «inacceptable» aquesta afectació i han reclamat una revisió «urgent del projecte», al considerar que «existeixen alternatives».

Adif no ha concretat quan exactament preveu iniciar els treballs, assenyalant que “el pla d’obra no està tancat” i falta per definir els serveis que determini Renfe per a la capacitat operativa que deixa només la via única. El responsable de la infraestructura indica que l’actuació és similar a la que es va fer entre el 2018 i el 2020 en la mateixa línia en un altre dels seus túnels.

Un pont i un viaducte

Amb un pressupost de 3,74 milions d'euros, als quals se sumen 400.000 més per l'assistència tècnica, els treballs consisteixen a rehabilitar el Port de Sitges-Aiguadolç i el Viaducte de Garraf. Tots dos estan sobre penya-segats a prop de Sitges i formen part de la via del tren. Les bases dels ponts s’han deteriorat per l’onatge i la corrosió de l’aigua de mar, i algun pilar apareix descalçat. Tal com descriu el projecte, al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, les proteccions antigues no funcionen bé, per la qual cosa es retiraran i es construiran noves proteccions de formigó fixades a la roca. Els maquinistes han de reduir des de fa temps la velocitat quan circulen per aquest punt a causa de l’estat de la infraestructura. També es reforçaran elspilars, les bigues i la llosa d’un túnel de 56 metres a prop de Sitges i es demoliran i reemplaçaran parts molt deteriorades per sistemes que permetin evacuar l’aigua. Es preveu actuar així mateix en el pas subterrani sota la via del tren a l’altura del carrer de Sant Honorat, a prop de l’estació de Sitges.

Servei precari

La Plataforma Dignitat a les Vies, PTP i la Plataforma en Defensa del Ferrocarril de Valls lamenten que es deixi una via única operativa la circulació per als dos sentits, en un servei que ja és “molt precari, amb problemes recurrents de puntualitat, incidències i saturació de trens”, indiquen en un comunicat conjunt que han difós per la xarxa social X.

Segons els representants dels usuaris, la mesura suposarà reduir de quatre a dos trens per hora l’R2 Sud entre Castelldefels i Sant Vicenç de Calders. També consideren que es reduirà a la meitat el servei de Regionals a tot el corredor sud (R13/14/15/16 i 17), passant d’un tren cada 30 minuts a un tren per hora. Tot això podria comportar possibles desviaments de Regionals per la línia de Vilafranca, "també en un estat complicat a causa de diferents obres, amb increments de trajecte de fins a 30 minuts o més".

Notícies relacionades

Tot i celebrar que es facin obres de manteniment, els representants dels usuaris reclamen una minimització de l'afectació al servei. Els usuaris han interpel·lat les administracions locals del Garraf, Baix Penedès, Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre perquè s'oposin fermament a aquesta planificació i "donin suport als usuaris dels seus municipis i comarques".

Seguretat

D’altra banda, els representants dels usuaris fa temps que reclamen una reforma dels túnels del Garraf per garantir la seguretat, ja que en cas que un tren quedi atrapat dins els usuaris no tenen espai per sortir dels combois. Adif confirma que el projecte de construcció d’un nou túnel es troba en redacció, si bé no hi ha cap data planificada per a la seva execució.